Behandlingen påbörjas

Kommer så väl ihåg hur Micke och jag satt där i föräldraköket på Barncancercentrum/avd 322  6 april för ett år sedan och försökte få i oss någon frukost. Micke har en förmåga att få i sig mat hur illa han än mår, jag har desto svårare. Nu i efterhand förstår jag att det var redan här som Micke började visa vägen och hjälpa mig att hålla ”fokus”. Du MÅSTE äta sa han, annars orkar vi inte det här. Kämpade i mig en tallrik yoghurt och en polarkaka med ”portionsförpackad ost”. Tror inte någon som varit på 322:an under en längre tid någonsin kommer äta detta bröd igen. Det är helt FANTASTISKT att detta föräldrakök finns, men nu har jag ätit min livsranson av polarkakor.

När vi satt där och åt, kom en tjej i rullstol med kalt huvud. Det gjorde så ONT att se henne, stackarn-inget hår! Några veckor senare förstod jag att håret ju är en skitsak!!!!! När Mejas hår föll (ni som träffade henne som frisk vet vilket långt och tjockt hår hon hade för att vara så liten) var det inte alls jobbigt – varken för henne eller oss andra.

En ssk (=sköterska, en förkortning som kommer återkomma x antal gånger…..) kom till slut och sa att vi var välkomna till uppvaket. En annan mamma la då handen på min axel och sa ”jag tar hand om er disk”. Åh, vad jag önskar att jag visste vem denna mamma var – för detta var en så otroligt fin gest och ”inbjudan till gemenskapen” oss föräldrar emellan. Jag skulle vilja TACKA henne för att hon gjorde detta – att hon såg att vi var nykomlingar och förvirrade…….

 

6 april 2013

Imorse sövdes du igen och fick en CVK. Detta var 3:e gången du sövdes i ditt liv…..de flesta vuxna har aldrig blivit sövda över huvudtaget. Operationen gick bra och det var lugnt och fint vid uppvaket. Klockan 13.23 idag kopplades första dosen GULDMEDICIN in.  Medicinen som kommer bryta ner din kropp totalt men som i nästa skede ska göra dig FRISK!!! Innan guldet (som egentligen heter cytostatika, i folkmun kallat cellgift), så får du lite medicin som ska förhindra illamående. Detta är inte det enda då du har en kraftig infektion nu, så du har även tre sorters antibiotika och så får du morfin regelbundet så att du inte ska ha ont. Dina blöjor vägs, har du inte kissat nog så får du vätskedrivande.  Idag fick du påfyllnad av blod, dvs röda blodkroppar. Det är så SKÖNT för dig att du har din CVK-nu behöver du inte känna något när de ”fipplar” med dig.

Kommentera

