SAKNADEN

Vanan att Meja inte är här hos oss, att vi är tre i bilen, tre vid köksbordet, etc, etc har börjat sätta sig – men saknaden efter henne blir större och större. För varje dag som går är en dag längre från att jag fick vara nära henne, läsa för henne, sjunga med henne, skratta med henne, KRAMA henne. Jag vet att det låter motsägelsefullt, men för mig är detta två skilda känslor. Jag tänker på Meja på något sätt i princip HELA tiden, vilket är både jobbigt och skönt. ”Tiden läker alla sår” heter det…….skitsnack. Detta sår kommer aldrig läka. Att ett barn dör är så fullkomligt onaturligt. När en gammal människa lämnar oss, får man ändå se tillbaks på att han/hon haft ett långt och (förhoppningsvis) fint liv och vara tacksam över att få ha haft den personen i sitt liv. Jag är otroligt tacksam över att Meja valde just OSS till föräldrar, men det finns INGEN mening med att hon är borta. Det finns säkert människor som har en annan åsikt, men för mig är det inte okej på något vis att barn dör. Angående ”såret” då, det som jag tror tyvärr aldrig kommer läka. En vän sa så fint ”det kommer förhoppningsvis inte vara lika lättblödande med tiden”. Det får bli mitt hopp. Men gällande saknad, så kommer det aldrig bli bättre. Meja kommer vara lika saknad om 1 år, 5 år, 10 år. Hur skulle vi kunna sluta sakna henne? Det vore ju som om vi skulle sluta älska storebror?

 

14 april   2013

Pappa och du hade sovit riktigt gott inatt och vaknat vid 8-tiden. På den dagliga ronden (då de läkare som är i tjänst här på avdelningen går runt till alla) fick vi beskedet att en av dina antibiotikasorter nu kommer sättas ut. Imorgon kommer du förmodligen få en sond, dvs en slang som går in genom näsan och rakt ner i magsäcken. Detta för att du ska kunna få välling, då du inte får i dig nog med näring i den lilla mängd mat du äter. Bra är också att du kan få mediciner genom den, för nu när vi vi gett dig flytande alvedon så har du fått enorma kväljningar och det är i princip omöjligt att få ner den, trots att vi har en spruta och sprutar lite lite åt gången.

Pappa och duhar kollat på filmer idag från när vi var på Kanarieöarna när du var ungefär 10 månader. Du hade skrattat så gott när du såg en film där pappa och brorsan slogs mot havets vågor. Det finns en underbar film med när du och Filip sitter på sängen och han spexar och du skrattar så du kiknar!

Jag har inte varit hos dig alls idag Meja, vilket känns otroligt konstigt! Brorsan, morfar och jag var och besökte en ubåt som var på ”besök” här i hamnen. Man fick gå ner i den vilket var riktigt häftigt! Lilla My var med såklart, imorgon ska hon åter till förskolan! Pappa och jag har bestämt att vi i möjligaste mån ska ge Filip en så normal vardag det går i detta kaos. Önskar så att du kunde varit med på utlyfkten såklart, men vi får ta igen allt när detta är över!

Älskar dig!

9 thoughts on “SAKNADEN

  1. Maria! Jag tänker på en krönika som jag nyss läste av Thomas Sjödin som själv har förlorat två barn. Han hade varit vid sin ena sons grav och skrev: Sorgen är tidsbegränsad. saknaden är livslång. Kram

    • När jag berättade för en kollega kring mina tankar om saknad, så berättade hon om ovan nämnda krönika-att vi uttryckte oss lika. Men att förlora två barn?! Där går gränsen för vad jag kan förstå…….

  2. Sorgen efter sitt älskade barn lir aldrig lindrigare. Vi miste vår dotter 08 efter en 1 kamp mot en obotbar sjukdom, varje dag saknar vi henne och allt som var hon, vår älskade Josefine, sänder er en varm kram

    • Välkommen hit Lena. Beklagar…..jag önskar SÅ att vi vore ensamma om detta. Jag hoppas att du känner som jag skrev, att sorgen ändrat karaktär!? Varma kramar tillbaks

Kommentera

