Hur jag minns VARJE detalj

Nu när jag dag för dag tar mig igenom dagboken, så inser jag att jag kommer ihåg varenda dag i detalj. Jag kommer ihåg exakt var jag befann mig när Micke ringde och berättade vissa saker, vilka kläder vi hade på oss vid olika tillfällen etc etc. Men utan dagböckerna hade jag med all säkerhet glömt MASSOR. Tack snälla mig själv och Micke för att vi direkt började skriva! Ännu har vi ju inte kommit så långt på förra årets resa – men fasen vilken kamp det var från dag ett. Skrev ju i början här att vi aldrig hade tiden att titta tillbaks – inser mer och mer att vi aldrig hade haft kraft att fortsätta framåt om vi samtidigt tänkte tillbaks. För varje gnutta energi behövdes, varje dag. Samma sak är det nu i vårt nya liv. Ett liv vi inte valde, men måste lära oss leva.

Jag är rörd över hur många som följer oss här. Det betyder mer än ni kan ana! Tack!

 

29 april 2013

2 sköterskor kom vid midnatt och gav dig medicin och det gick så bra så! Pappa och jag somnade efter det, en stund senare vaknade Filip…….sen vaknade du och var LEDSEN så då tog vi beslutet att ge dig oxynorm. Sen ropade Filip igen……och vid 6 kom hemsjukvården igen. Vi kopplade då på välling som sen kopplades ur efter ca 45 min. Så klockan 8 var det dags för oss att ge dig dina morgonmediciner som du ska ha oralt (fast du får ju dem via sonden). Puh, det var den natten……

Du ville inte ha någon frukost idag, men du satt med oss vid bordet vilket var jättehärligt. Efter att jag lämnat brorsan på förskolan, så satt jag bredvid dig i soffan. Du satt med ipaden och ”jobbade” som du säger! Pappa och jag har pratat mycket kring huruvida brorsan ska vara på förskolan eller ej nu när du är hemma och vi är eniga i att han behöver vara där. Vi vet ju ALDRIG när du behöver åka in igen, och han ska inte behöva känna att han måste ”vara hemma bara för att du är det”. Det kan låta hårt, men han måste få ha sitt liv och inte anpassa sig efter sjukdomen. Han anpassar sig/kommer behöva anpassa sig ändå, mer än en kille i hans ålder skulle behöva.

Medans du och jag satt och hade det bra i soffan med ipad, böcker och sång så åkte pappa iväg och köpte en ny cykel till Filip. Den han hade förra året är på tok för liten och vi kommer inte kunna åka iväg ”närsomhelst” och köpa en ny. Brorsan blev så GLAD när han kom hem och fick se den! Efter middagen gick de två ner till parkeringen vid Mölndals museum och tränade. Brorsan hade varit superduktig och cyklat själv långa bitar! Duktiga Filip!!!!!

Tidigare på dagen var hsv (alltså hemsjukvården) här två gånger och det gick jättebra!

Igår fick du en solhatt av Sofia med Nicke Nyfiken på (nu när du inte har något hår är det jätteviktigt att vi skyddar dig. Guldmedicinen gör dig dessutom extra känslig mot sol). Filip tyckte den var så fin och han ”ville också ha en”. Idag kom Sofia med en till honom också…….tack……..

Nu hoppas vi på en lugn natt här hemma. Älskar er alla!

 

 

4 thoughts on “Hur jag minns VARJE detalj

  1. Maria, min fina vän. Så fint du skriver. Följer dina inlägg varje dag och blir varje dag varse om vad ni har gått igenom tillsammans med Meja och vad ni nu går igenom utan henne… Känns varje gång lika overkligt. Tack än en gång att du orkar dela med dig av livet.
    Längtar efter dig! Massor.
    Stor kram Malin

  2. Känner igen mig i din beskrivning Maria om att kämpa på en dag i taget och inte lägga energi på att blicka bakåt. All kraft behövdes verkligen för att ta sig framåt och igenom. Och som ni kämpade på alla fyra, du och din tappra fina familj. Ni borde ha tapperhetsmedaljer i renaste guld!
    Du lärde mig att rävgiftet (cytostatikan) var guldmedicin och för mig blev den det trots alla biverkningar, och ett tag såg det så ljust ut även för er lilla kämpe… Nåt annat fanns ju inte på kartan. Mina varmaste kramar till er❤️

    • Nej något annat fanns inte på kartan. Nu måste vi hitta vägar på denna nya karta. Ja vi kämpade Ewa. Varken vi eller Meja kunde kämpat mer. Önskar så att det var det som ”räknades” och gav resultat…..

Kommentera

