Rädsla att glömma

Meja 1 år och 3 månader och FULL av energi!

Meja 1 år och 3 månader och FULL av energi! Då är det svårt att sitta still på ett dop….

Tittar på kort på Meja varje dag. Vi har många, men de kunde varit fler. De kommer aldrig bli fler. Jag förstår att Meja är borta, men samtidigt så hoppas jag att korten ska bli fler. Låter dumt,  jag vet. Men det är svårt att ta in att hon aldrig mer kommer tillbaks. Att vi aldrig får se henne växa upp. Tittar på korten för att jag saknar och längtar, men också för att minnas. Jag är rädd för att glömma. Rädd för att glömma detaljer. Vad hon gjorde, vad hon sa…….Vi måste hjälpas åt att komma ihåg. Vi måste hjälpa Filip att komma ihåg. Micke och jag kommer knappt ihåg hur friska Meja var, så hur skulle Filip kunna göra det!? Jag så glad över att Filip ändå är i den åldern han är. Tänk om han varit bara ett par år nu. Då hade han förmodligen inte kommit ihåg sin älskade syster överhuvudtaget när han växer upp. Bara haft bildminnen. Nu har han så fina minnen av henne och vi ska alltid hjälpa honom att ”underhålla dessa minnen” genom att prata om henne och titta på de kort och filmer vi har.

Har ju sagt att jag inte ska komma med uppmaningar och pekpinnar, men här kommer ett par till; glöm inte att ta säkerhetskopior på era kort. Detta har vi tack och lov alltid gjort. Glöm inte att ta kort på hela familjen. Detta gjorde vi alldeles för sällan. Vi har kort på oss alla 4.

 

3 maj 2013

Även nattens ssk-besök har fungerat bra! Pappa och jag gick upp efter 6-besöket och åt frukost. När du vaknat, satte vi oss och mös en stund i soffan innan det var dags för en andra dubbeldusch. 7.20 drog vi till Östra och dagvårdsavd 321. Det blev en liten konstig start då det tog lång tid innan något gjordes…..men tv och Ipad gjorde att vi klarade det….Du fick påfyllning av blodplättar och 11.15 somnade du uppe på narkosen. Vi blev kallade dit redan efter 40 min. Även denna narkos gick helt enligt plan och uppvaket likaså. Du verkar aldrig må illa, däremot blev du ganska orolig efter ett tag – så blev det sist med. Men efter lite oxynorm blev det bättre. Det blev blodtransfusion idag också, så idag fick du totalt 5 pärlor…..räknade alla dina pärlor och du är nu uppe i 70 stycken på ditt Supersnöre. Doktorn (samma doktorn som gav oss beskedet att du har leukemi….) var inne hos oss och meddelade att hon idag sätter ut Flagylen (antibiotikan mot din tarmbakterie). Det kan bli så att det kommer tillbaks direkt, då sätter de in medicinen igen såklart. Ditt CRP (infektionsvärde) har stidigt något sedan i tisdags, så vi ska ha lite extra koll på din temp.

Vi hämtade brorsan som haft ett bra dygn hos mormor och morfar! Väl hemma åt du TRE köttbullar. Vi ska försöka bli bättre på att erbjuda dig sådant som du verkligen tycker om, så att du inte ”glömmer av hur man tuggar” som läkaren sa.

Du somnade gott vid 20 och efter det la pappa och jag oss hos Filip och läste godnattsaga. Detta behövde han, att få ha både mamma och pappa bredvid sig. Han är så fin Meja, aldrig att han klagar över att ”dina behov hela tiden går först”.

Även idag har du förresten gått några meter DUKTIGA Meja!!!!!

Kommentera

