Mejas kärlek till Pippi & Mumintrollen

Meja älskade Pippi Långstrump. Hon sa ofta ”jag är starkare än Pippi”. Ingen kan säga emot detta. Nedan nämnda Pippi-figurer står nu på en ”Mejahylla” i vardagsrummet. Filip har fixat. Vi fick godkännande från de som har rättigheterna gällande Astrid Lindgrens alla verk, så dödsannonsen i tidningen pryddes av Pippi. Fick senare ytterligare ett klartecken, så Pippi kommer finnas på gravstenen. Fint men så fel. Andra figurer Meja älskade var Mumintrollen. I 2 omgångar låg Meja på BIVA (barnintensivvårdsavdelningen). Första svängen hamnade hon i Pippi-rummet. Andra svängen i Muminrummet, det var där hon somnade in. Nästan lite kusligt……bild

 

4 maj 2013

Idag vaknade du i samband med att sköterskorna kom vid 6…..så vid 6.20 satt pappa och du i soffan. Vid 9.45 fick vi väcka brorsan, då han bara sov och sov och sov. Du var jättego mot honom och han blev överlycklig över att DU var den som väckte honom. När du är hemma, så sover du mellan pappa och mig – vi måste ju ha full koll på dig och din temp. Så dessa nätter, sover brorsan i sin egen säng. Inte ett ord om det, utan han är bara så GLAD över att du är hemma. Det första han brukar fråga när han vaknar är ”Är Meja hemma”. Lille prinsen…….det är ingen ”stabil vardag” numer – vi vet ju ALDRIG när du behöver åka in.

Vid lunchtid stack Filip och pappa till stan för att köpa fotbollsskor till Filip, då han imorgon ska börja fotbollsskola! De passade på att käka lunchbuffé på stan med. Du och jag hade det bra här hemma och efter att sköterskorna varit här, la vi oss och läste och vilade. Du somnade så GOTT och jag passade då på att tvätta fönster (helt oväsentligt om de är rena eller ej, men det är ibland skönt göra sådant som jag gjorde i ett ”vanligt” liv). När grabbarna kom hem, hade de köpt en present till dig; Pippi-, Tommy- och Annikafigurer!!!!!

Idag har du gått riktigt mycket Meja – så härligt! Brorsan och jag åkte till Ica en sväng och då hade pappa och du dansat massor i vardagsrummet! HEJA MEJA!!!!!

Gällande mat, har det varit knapert idag. Några små brödbitar och en halv köttbulle……men vi fortsätter erbjuda dig!

I skrivandets skull är klockan 20 och du sitter bredvid mig och får välling och spelar på min telefon. Pappa och Filip sitter på golvet med Ipaden samt med ett öga på tv’n där det är en fotbollsmatch.

Nu har klockan gått och jag la mig med dig förut och vi läste ”När Agnes fick leukemi” – en bok vi fått av Barncancerfonden. Du vill ofta läsa den…….Efter att vi läst, somnade du på 2 minuter! När du somnat, låg pappa och jag hos Fille och läste och nu sover även han så gott. Vi älskar er bägge så mycket så mycket.

 

Kommentera

