När ska det ta SLUT?

När Meja dog, trodde jag på något vis att ”nu måste det vara slut, nu har detta HEMSKA hänt oss och INGA ska behöva gå igenom samma sak”. Rent intellektuellt vet jag såklart att verkligheten tyvärr inte är så ”enkel”. Men när jag i början på året fick reda på att ännu en lite kämpe förlorat mot cancern så blev jag så otroligt ledsen och chockad då känslan som sagt var att DETTA SKA INTE HÄNDA FLER! Jag fick beskedet via telefon av en sjuksköterska, vi skulle bestämma en tid att träffas. ”Men först Maria måste jag meddela att lille A dog igår. Hans föräldrar var väldigt måna om att ni skulle få veta det”. NEJ, sa jag – allt såg ju så ”bra ut”!?!? Denna lille A har vi följt sedan han blev sjuk, när de kom till barncancercentrum hamnade de på rummet bredvid oss. När vi lämnade sjukhuset (det konstigaste jag varit med om, vi lämnade sjukhuset UTAN Meja…..) så ”släppte” vi lille A. Släppte i den bemärkelsen, att den stora oron inte fanns där – allt såg så bra ut. Ett sketet litet virus var det som ställde till det. Ett förkylningsvirus som du eller jag knappt skulle märkt av. Det satte sig så illa på lille A. Så sköra dessa barn är, marginaler finns inte överhuvudtaget. Begravningen av lille A var alltså den begravning jag nämnde för några dagar sedan.

Så många familjer som har en tom stol. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Varje krona behövs i kampen mot barncancer.

http://www.barncancerfonden.se/1309121559/

 

6 maj 2013

Idag sov du dig förbi sköterskornas morgonbesök och sov gott vidare fram till 6.40! Filip sov längre och var svårväckt även idag – din bror gillar helt klart att sova på mornarna! Pappa följde Filip till förskolan efter frukosten, de tog sig en skön morgonpromenad!

Vid 10-tiden åkte pappa, du och jag till Östra för provtagning. Ssk tog blodprov direkt och så kopplade vi på lite välling. Vi fick träffa en ny underläkare som lsynnade på dig, tittade och klämde och kände. Du var superduktig som alltid! Provsvar visade att crp gått ner till 19, neutrofila 0,2, Hb 100, trombocyter 92 (du fick påfyllning i fredags men…..). LPK (alltså ”totalvita” blodkroppar) har jag glömt. Efter att underläkaren pratat med en av överläkarna, togs beslut att vi ska in på onsdag och då förhoppningsvis påbörja nästa guldmedicinblock. Så på onsdag ska vi vara på plats klockan 8, dubbelduschad och klar om det blir benmärgsprov.

Väl hemma åt du 3 köttbullar (verkar vara det som du gillar nu…..). Jag stack och hämtade brorsan, de var ute och hade det gott. Det var 18 grader idag! När vi kom hem, kom en kollega till mig med några leksaker som hennes son ”vuxit ur”. En STOR cementlastbil, ett STORT passagerarflygplan som låter och en väktarbil – gissa om brorsan var nöjd!?

Vi var återigen på grannarnas studsmatta en sväng + lite 3-hjuling + lite Bobbycar!

Förresten, på väggen från sjukhuset till bilen så bad du om att få gå själv och du gick 70-80 meter, helt fantastiskt Meja!!!! Heja heja dig!!!!! Inne på sjukhuset, så sa du ”snorunge” och ”lortjänta” till pappa……säger bara MADICKEN! Det har blivit lite Ipad-tid…….

Läkarna beslöt också att glesa ut antibiotikan till var 8:e timme, så ssk kommer vid 22 ikväll och så 6, 14 och 22 imorgon. Midnattsbesöket slipper vi alltså, vilket betyder att pappa och jag kan få komma i säng lite tidigare ikväll!

Älskar er!

 

2 thoughts on “När ska det ta SLUT?

  1. Lilla As pappa var den första jag mötte i föräldraköket på 322. Vi kom varandra nära, barnen lekte massor och vi hivade stora mängder kaffe ihop. Vi trodde verkligen inte att det var sant när smset från Lilla As pappa kom att han var så dålig. Jag tänker på dom varje dag och jag tänker på er, även om vi aldrig pratat på sjukhuset så är ni viktiga i mina tankar. Kanske möts vi någon dag?
    Många varma kramar från Anki

Kommentera

