En fin dag mitt i allt det mörka

Idag har familjen Alphov haft en fin dag mitt i allt det mörka. Det är skönt när dessa dagar inträffar. Det är också skönt att jag inte känner något dåligt samvete gentemot Meja när jag/vi har bra dagar. Meja hade blivit tokig om jag inte njutit av varje fin stund. Så jag njuter av dagen, av vädret, av grönskan ute i trädgården, av att se Filip skratta och ha roligt, att själv få skratta och ha roligt. Jag samlar kraft, då det inte är jag som bestämmer hur morgondagen blir. Det är bara att glida med. Jag försöker göra varje dag så bra som möjligt, men när de tyngre stunderna kommer går det inte att jobba emot.

 

Fredag 10 maj 2013

Vid midnatt kom ortopeden tillbaka och jag berättade då att det var svårt att avgöra huruvida armen blev bättre eller ej – du somnade ju rätt snart efter att han var hos oss igårkväll. Du sov gott fram till 1.30, då du bajsade rejält. Sköterskan vi hade här inatt var snäll och hjälpte mig med bytet så att du kunde somna om fort. Bajset är väldigt väldigt löst och har så varit länge. Jag hade lite svårare än du att somna om, då pappas och min säng på detta rummet är OBEKVÄM. Det är ”tältsängar” som är föräldrasängar, men den som var på rummet vi hade sist var betydligt skönare – den är nog rätt ny till skillnad från denna!

6.30 vaknade du och drack en hel mugg  med vatten, men du gjorde det nog lite väl fort då du kräktes upp allt nästan direkt…..Febern låg på 38.9 när du vaknade. Positivt är att smärtan i armen verkar vara helt borta, vilket tyder på att det var en pigluxation. På 1177.se står det ”Små barn kan ganska lätt råka ut för att ett ben vid armbågen hamnar lite snett. Det är strålbenet i underarmben, alldeles vid armbågen, som glider ur sitt fäste. Det innebär inte att benet har hamnat helt ur led”. Det enda tillfället vi kan komma på, är för ett par dagar sedan då pappa höll (alltså bara höll, inte drog) dig i armarna när du reste dig upp. det behöver inte vara mer än så för att det ska hända. Lilla Loppan, som om det inte vore nog med allt som hör sjukdomen till…..

Fick idag reda på att det inte blir något benmärgsprov idag (vilket ju var tanken) då du har såpass mycket feber – så nu är preliminär start av block 2 satt till måndag. Ditt CRP har idag gått upp till 310, så du har en rejäl infektion. Idag vill/kan du inte alls stå på dina ben, så jag har fått bära dig.

Clownerna var här idag och då visade du dem lite saker – på avstånd förvisso, men det är ett framsteg. Du har inte velat ens titta åt dem tidigare.

Vi har tejpat om din sond idag, efter det kom korgen fram och du valde klistermärken!

Du sov middag i hela tre timmar idag, så det märks att du har en rejäl infektion älskling.

Pappa och Fille kom på em och direkt åkte pappa iväg och köpte pizza till oss. Du åt inget, men vi andra tre hade riktigt bra aptit. Satt inne på rummet – det hade inte gjort något om rummen här varit lite större, men finns det hjärterum finn det….

Din vänstra armbåge är rätt svullen, men man avvaktar och hoppas att det lägger sig nu när pigluxationen är åtgärdad!

Brorsan och jag åkte hem på kvällningen, pappa och du hade haft en rätt stökig kväll då du inte syresatte dig helt bra.

Vi älskar er!

Kommentera

