Man lär sig något nytt VARJE dag

Det BLEV en stor dag för storebror igår! Fick ett mms från förskolan med bild på en stolt kille med GLUGG! Den åkte ut när han bet i en rödbeta som serverades till pytt i panna. Filip var stolt som en tupp när jag hämtade honom! På tal om tupp……hrm, när jag och min älskade storasyster var små och tappade tänder så var det TUPPEN som kom och la pengar i glaset där vi la tanden……Har i vuxen ålder förstått att tandfén kom till alla andra barn. Kan inte skylla på mitt värmländska arv, då ju Micke är värmlänning och han hörde aldrig talas om någon tupp!? Hur som helst, när vi kom hem från förskolan så beställde Filip och jag en jättesöt ”tandburk” för 25 riksdaler. När han somnat, med glaset med vatten och tand bredvid sig – så la jag i några mynt. Micke var då ute på en träningsrunda – så han såg glaset först när han gick in till Filip sent sent på kvällen och säger;

-Var är tanden då?

-I glaset.

-Men den ska ju tandfén ta, hon byter ju den mot pengar.

-Va???? Tuppen gav pengar OCH lämnade kvar tanden vad jag kommer ihåg!

-Herregud……..

Började gapskratta, detta har jag aldrig vetat om!!!!! Varför finns då alla söta tandburkar!?!? Fick ett sms av Camilla, en av alla fina änglamammor igår som undrade om tanden åkt ut. Så skrev hon också att hennes ängel L skrev ett brev till tandfén ang den ”första tanden”. Hon hade bett tandfén att både få pengar och behålla tanden. Jag tolkade det som om hon inte ville tappa den när den var lös…….

I Frankrike, där min syster bor finns ingen tandfé. Dit kommer tandmusen och lägger en peng under kudden. Så nu grubblar jag över vad det är som kan stämma;

  • mina föräldrar är så otroligt internationella att de ”snappat upp” tuppen från något exotiskt land
  • de är så otroligt generösa att de lät oss behålla tand OCH få pengar
  • de hade inte en aaaaaning om detta med tandfén

Detta med tuppen är nog det närmaste ”taskig barndom” jag kan komma – har världens bästa föräldrar och jag hoppas att min syster inte heller fått några men……

Tycker det är helt fascinerande att jag inte hört talas om detta tidigare! Riktigt roligt!!!!! Medans jag skriver detta, kan jag höra ditt asgarv fina vännen Therése…….

Detta blev ett inlägg fyllt av skratt, glädje och en STOLT kille (erkänner, stolta föräldrar med!!!!!!). Har insett att jag inte skrivit något om all GLÄDJE vi var med om förra året. Så mycket vi skrattade och hade roligt på sjukhuset (och de få dagar vi hade hemma)mitt i allt det hemska och jobbiga. Både inne på vårat rum, då Meja var en otroligt rolig och snabbtänkt tjej men även ute i korridorerna med såväl personal som andra sjuka barn och deras föräldrar. Idag för ett år sedan, besöktes avdelningen av en herre som heter Håkan Hellström. Jag har aldrig riktigt förstått mig på hans storhet musikaliskt (oj oj oj, så många som svär över mig nu jag vet) – men så fantastisk han var som människa. Han gick runt och tog alla i hand, spelade och sjöng tillsammans med två av sjukhusclownerna och sedan tog han sig tid för alla barn och ungdomar. Allt från att bli bjuden på ”mat” av Meja till att snacka med tonåringar som var stora fan till honom. Helt fantastiskt. I flera timmar hängde han där. Det är större än att fylla hela Ullevi.

Hur blev det nu då med tand och pengar för Filip? Han ser så mycket fram emot att få sin tandburk, så vi lät överraskade imorse över att tanden låg kvar (eller försökte iaf…..) och sa att hon ju brukar byta ut den, men hon hörde nog att Filip beställt en tandburk så hon lät den lilla tanden ligga kvar. Fast jag är osäker på om han ens tror att det finns någon tandfé……

Äntligen! 12 mars märkte vi att den var lös, 12 maj rök den!

Äntligen! 12 mars märkte vi att den var lös, 12 maj rök den!

Finare "middagssällskap" tror jag knappast Håkan haft!

Finare ”middagssällskap” tror jag knappast Håkan haft!

Måndag 13 maj 2013

Idag vaknade du vid 7.45, återigen av att du bajsat. Natten har varit lite ”tvinnig” för oss och du har kliat dig mycket i ansiktet och på magen. Jag får inte smörja in dig nu iom hibiscrubduschen, men efter dagens narkos får vi sätta igång igen. Pappa kom till oss redan lite efter 8. Han och brorsan hade också haft en kämpig natt, då Filip vaknat och haft ont i örat – nya vaxproppar på gång kanske?! Pappa och jag hjälpte dig med dusch nummer 2 och nu har klockan blivit 11.15 och du är nersövd sedan ca 10 min. Benmärgsprov och medicin i ryggmärgsvätskan är det som gäller – sedan kör vi Meja!

11.30 redan ringde de upp oss till uppvak och nu är vi nere på rummet igen och du sitter och tittar på Pippi ”som om ingenting har hänt”. Allt hade gått bra på operationen – skönt. Även idag blev du orolig, fast inte direkt du vaknade utan ett tag efter. Det är kämpigt för dig Loppan! Man ser på dig hur jobbigt det är, ALLT blir liksom jobbigt och det är svårt att lugna ner dig. Jag undrar vad det är som händer när det blir såhär!?

Vid 14 var det kalas ute i köket – Håkan Hellström kom och sjöng tillsammans med 2 av clownerna. Det var uppdukat chips, godis och dricka – men inget av det intresserar ju dig……det gjorde du det inte när du var frisk heller! Jag kunde vara med och lyssna ett tag, men sedan åkte jag för att hämta brorsan. Precis innan jag åkte, kopplade en ssk på GULDMEDICIN. Block nummer 2 är igång!!!!! Håkan hade stannat i över två timmar och du hade bjudit honom på ”mat” i soffan! Resten av em/kvällen hade varit bra och du hade somnat fort!

Filip och jag var på vårdcentralen, det var ingen vaxpropp denna gång däremot var han lite röd på trumhinnan men det får läka ut själv. Efter fick han en liten leksak och han var väldigt mån om att även du skulle ha en ”annars blir det orättvist mamma”. Vilken fin bror du har Meja. Han är så otroligt empatisk. Efter doktorn var vi hos Onsbacke och fick mat och lekte en stund. Sen somnade även brorsan FORT – han sover i pappas och min säng nu igen när du är inlagd.

Nu är som sagt var kamp nummer två igång för att få bort alla elakingar i din kropp! Du och Fille är HJÄLTAR Meja!

9 thoughts on “Man lär sig något nytt VARJE dag

  1. Stora storebror som äntligen tappade tanden. Det är stort! Och så roligt att det först nu uppdagades att vi andra levt med tandfen. Du måste tyckt att jag var konstig som berättade om Linnea igår.
    Jag minns hur tänderna ramlade ut i så rasande takt att den där guldtian fick lånas från barnens spargris. Och lillasyster som inte berättade när hon tappade sin tand för att avslöja oss. Hon hade starka misstankar att tandfen minsann var föräldrarna. Fina minnen. Och smarta barn!
    Kramar

  2. Haha, du är för härlig! Tuppen:) (Måste berätta för ”harjen”. Stort att tappa första tanden!
    Kram
    Ps. Håkan är bäst!

  3. Hahaha! TUPP!? Vad har tuppen för anledning att lägga en peng och sen inte ens ta tanden? Riktigt roligt, var orden! Jag har inte glömt att du in i allt det jobbiga förra året plötsligt kunde skratta åt nåt som hänt. Sånt kan inga vackra Carpe Diem-ord i snirkliga bokstäver på väggar pränta in i folks huvuden om de inte från början är funtade som du. Och även om jag grät en skvätt av dagens inlägg (som vanligt) så blandades det upp av ett härligt asgarv. Blir fnissig när jag tänker på den där tuppen. Tror nästan vi måste införa tuppen här hemma. Ingen tand är ju tappad än. 😉
    P.S Jag tycker som du när det gäller Håkan. Vi kan söka skydd ihop om mobben blir för stor.

  4. Stor kille med liten glugg 😉.
    Stor fråga det här med tandfén – men jag såg en film för ett tag sedan – så jag vet hur ‘han ser ut’ … Kramiz

  5. Musen kommer hit och brukar tydligen ta med sig tänderna… men hon som kommer till detta hus har glömt det bägge gângerna det varit aktuellt – sâ ocksâ här finns tänderna kvar OCH peng – dock ej i glas men UNDER KUDDEN. mvh syster som blandat ihop alla de där traditionerna till en enda stor tand-sörja. Kram!

Kommentera

