Alla kommentarer, mail mm

Det är helt otroligt så många fina kommentarer, mail och meddelanden jag/vi fått. De kommer från såväl kända som okända människor. Änglamammor, mammor till barn som överlevt cancer, mammor till fullt friska barn, mammor till barn med andra sjukdomar eller funktionsnedsättningar. Det känns jättefint att så många följer oss. Mammor, mammor, mammor skriver jag – men det är för att jag faktiskt inte vet om det finns några pappor därute som läser.

Det värsta har hänt oss (vet inte vilken gång i ordningen denna mening skrivs, men det kommer följa oss hela livet så den kommer återkomma gång på gång)  – att få kommentarer som visar att det vi gått och går igenom hjälper andra människor känns fint. Mejas sjukdom och död ska inte vara ”förgäves” om ni förstår hur jag tänker. Fick igår följande rader av en tjej jag träffade på en solresa för säkert 18 (?) år sedan. V har alltid haft sporadisk kontakt, bor i olika delar av landet – men hon känns som en nära vän ändå;

”Låter kanske konstigt, men när jag läser bloggen får jag energi att kämpa lite till för sonen (samhället har inte kommit så långt som de påstår när det gäller ADHD, Aspberger mm). Vi får oxå ofta frågan: Hur orkar ni? Ja, det här är vårat liv/verklighet,vi gör det bästa vi kan av det”.

Nej, det låter inte konstigt. En annan sorts kamp. ”Vi gör det bästa vi kan av det” – tänk om alla försökte göra så lite mer. Lägga energi på det som är värt att lägga energi på.

 

15 maj 2013. En slagen hjälte. Så många nätter det blev i dessa sjukhussängar. Skulle dock kunna sova där resten av livet, bara du fanns kvar hos oss Meja.

15 maj 2013. En slagen hjälte. Så många nätter det blev i dessa sjukhussängar. Skulle dock kunna sova där resten av livet, bara du fanns kvar hos oss Meja.

Onsdag 15 maj 2013

Pappa och du hade haft en bra natt på rum 8, avd 322 Östra sjukhuset. Fille och jag hade detsamma hemma. Jag åt idag frukost på stan med en fd kollega. Det var jättemysigt och ett tillfälle att tanka energidepåerna. När jag kom hit vid 11.30-tiden var pappa och du vid lekhörnan i köket. Dit ser man när man kommer in genom entrén. Du såg mig direkt och du blev så GLAD och ropade på mig – vips fick jag än mer energi! Pappa stack direkt iväg för att få lagat sin telefon – glaset sprack på den när den åkte i asfalten häromdagen….Du och jag la oss och vilade och jag undrar om inte jag också slumrade till lite. Du sov gott i två timmar! Efter vilan satt vi och såg lite på Pippi (jag undrar hur många varv den gått…..) och sedan gav vi oss ut i korridoren och fann ett helt skåp med filmer, alltså ytterligare ett skåp – ett fann vi ju direkt vi kom hit. En Emil-film fick följa med oss in på rummet! Så pusslade vi och ”spelade” olika memoryspel – vi satt och tittade vad det var på bilderna och du har ett STORT ordförråd! Så var vi ute i korridoren och strosade en hel del – duktiga Meja!!!!

Varje onsdagkväll bjuder barncancerföreningen på fika och vi var med en stund där. Träffade där en tjej (med föräldrar) som har haft samma typ av leukemi som du. Nu är hon pigg och rask som andra i hennes ålder! Härligt!!!! Det är vår målbild Loppan! Sofia kom under fikan, så vi lekte med henne länge. Du fick en Muminpysselbok av henne som du satt med länge länge. Idag var det trögt för dig att somna, det tog jättelång tid. Ett tag innan du somnade, sa du ”mamma”. När jag tittade på dig gjorde du tummen upp! Fasen vilken tjej du är!!!!! Och du, idag har du inte behövt någon smärtlindring på hela dagen!!!!!

Sofia satt i köket medans du somnade, när du sussade sött kom hon in till mig och vi åt en kvällsmacka ihop. Hon hade med smarrigt bröd och lyxpålägg. Så chitchattade vi ett tag (du vet – pappa kallar det ju så när Soffi och jag pratar…..). Summa summarum är att dagen varit riktigt bra – både för dig, för mig och för oss!

 

4 thoughts on “Alla kommentarer, mail mm

  1. Det är tungt att veta utgången när man läser dagens inlägg. Vilken otrolig lite tjej Meja var! Och vänner som ser det lilla extra är guld värda! Förstår precis vad du menar med lyxigt bröd och pålägg. Tänk vad det kan förgylla! En varm kram till dig Maria!

    • Tack Emma för dina fina kommentarer och det är härligt att läsa er blogg – så full av värme (i dubbel bemärkelse) och liv. Och sist men inte minst – att ni njuter av det ni har. Kram

Kommentera

