Storebrors förmåga att ta beslut samt kistläggning

Tänker så mycket på Filip. Ibland har han svårt att ta beslut. Det kan gälla rätt oväsentliga saker (enligt mig). ”Mamma, hur skulle du göra om du var jag med xxx?”. ”Vilken leksak tycker du att jag ska ta med till mormor och morfar”, etc. Men när det gäller Meja, så har han hela tiden varit väldigt bestämd på hur han velat ha det. Skönt. När Micke ringde och frågade Filip om han ville träffa syrran ”före eller efter hon blir en ängel” till exempel. Som vi önskade att han ville komma före, men vi ville INTE tvinga honom till någonting. Han sa direkt, utan någon som helst tvekan, ”före”. När vi pratade om att vi skulle lägga Meja i kistan, sa han direkt ”då vill jag vara med”. Flera gånger när vi åkt till graven har han sagt ”idag vill jag inte med, det är jobbigt att åka dit”. Är så tacksam över att han tagit dessa svåra beslut helt själv. Hjälper honom gärna att ”välja vilken leksak han ska ta med sig till mormor och morfar”.

Dagen innan vi kistläggningen, dvs när vi la Meja i kistan, skulle ske så plockade vi ihop saker hon skulle få med sig i kistan. Snutten var självklar, favoritsnutten. Hon hade många exakt likadana, men det var EN som var originalet. Så valde Filip ut foton på oss som skulle med. Extrakläder, om hon skulle kissa ner sig. En leksakstelefon, om hon vill ringa någon. Hennes små muminfigurer. Ankor. Teckningar målade av brorsan. Pippidockan. Ännu en Pippi-docka från gudföräldrarna. Böcker. Armband. Filip var den som ledde arbetet att plocka ihop saker.

Det var fint och skönt att Filip var med vid kistläggningen. Detta skedde 7 december. Tror jag, är faktiskt inte helt hundra på datumet…..Innan vi la ner henne, så satte han massor av klistermärken på den vita kistan. Inte hipp som happ. Långtifrån. Han hade en detaljerad plan hur de skulle sitta. Det fick ta den tid det tog. Tid är allt vi har, eller hur. När vi lagt över henne, la han i alla saker. Micke och jag satt bredvid. Kommer inte ihåg hur länge vi var där i rummet. Vet bara att det var sista gången vi såg Meja och att det var en otroligt konstig, jobbig och overklig känsla att se Micke skruva ner skruvarna när locket låg på. Men vet ni, det blev lite fniss mitt i denna hemska situation. Batteriet på skruvdragaren tog slut, så vi fick ringa på personal som kom med en skruvmejsel. Filip och jag åkte hem till Sofia och tog en kaffe. Micke körde Meja till kyrkogården, i stereon spelades Pippi Långstrump. Vi valde att dela upp oss, då vi inte visste hur det skulle gå till vid kyrkogården. Skulle hon lämnas rätt in i ett kylrum? Det tyckte vi inte Filip behövde vara med om när han nu precis tagit ett fint avsked av sin syster (avsked är fel ord, hon är med oss hela tiden…..). Men Micke hade fått lämna henne i ett fint rum med massa tända ljus. Han kom till oss andra, vi satt och pratade ett tag, så åkte vi och käkade thaibuffé för att sedan avsluta dagen på Liseberg. En stor del av dagen var så långt ifrån en 5,5-årings vardag man kan komma. Tänk om alla människor vi passerade inne på Liseberg visste vad vi 3 nyss gjort.

Hur kommer det sig att jag just idag skriver om kistläggning? För idag gör en annan familj exakt samma sak. Fuck cancer!

IMG_2536

IMG_2532

IMG_2533

IMG_2536

IMG_2539

 

Fredag 17 maj 2013

Pappa och du sov ju här inatt och ni väcktes återigen av att du bajsat…..Fille och jag sov fram till 8.30, så tog vi en promenad till bageriet och sen gick vi och beställde klipptid till oss bägge. Vi åt en sen frukost på verandan och sen kom Carin och Elton och hälsade på oss en sväng. Det var STRÅLANDE väder, så jag drog igång vattenslangen så Fille fick springa och svalka sig. Givetvis fick Elton göra detsamma, men han var inte så badsugen!

Pappa och du var nere på lekterapin även idag och du lekte med Pippi-figurerna! Pappa och jag tyckte inte att brorsan skulle behöva åka till sjukhuset idag, men när jag sa det till Filip så sa han ”Jag blir faktiskt lite besviken om jag inte får träffa Meja”. Så vi åkte och överraskade er, köpte med en portion thai och 1 öl till pappa…….ni blev bägge jätteglada och guldmedicinen var precis slut, så vi gick ut till lekplatsen allihopa! Du traskade mycket själv och du sålde ”korv” (alltså barkbitar) i en liten ”kiosk” där.

Sen eftermiddag kom en av doktorerna och lämnade fullständigt svar på måndagens benmärgsprov och allt ser ut som doktorerna vill. Andelen leukemiceller som finns kvar är <0,1%!!!!!! Så gott att du svarar så bra på behandlingen! Du vet, att vi alla kommer göra ALLT vi kan för dig resten av resan Mejis!!!!

Pappa berättade att du gått mycket även på em/kväll och varit på bra humör!

Fille och jag åt thaimat ute på trädäcket i solen och efter det lekte han med Siri och Maja.  Själv fick jag ett glas vin hos dem, kändes nästan som ett ”vanligt liv”…..

Idag har det som sagt var varit en riktig sommardag och det har de sista dagarna fullkomligt exploderat i trädgården!

Vi älskar dig och Fille otroligt mycket!!!!

6 thoughts on “Storebrors förmåga att ta beslut samt kistläggning

  1. Filip, vilken kille! Så klok. Vet vad han vill när det gäller viktiga beslut, mindre viktig tar han hjälp med<3

    Kramar

  2. Vilken fantastisk kille. Och vilka fantastiska föräldrar. Nu sitter jag här och gråter igen när jag läser din blogg. Du och din familj är helt otroligt fina. Så kärleksfulla. Det ger mej en djup tacksamhet för mitt liv och mina älskades liv att få ta del av din blogg. Kramar från Jeanette

    • Tack Jeanette. Jag är så tacksam för de jag har kvar, men längtar SÅ efter den vi mist. Tack för att du hör av dig så ofta. Min lyxiga ögoncreme som du skickade mig gör att jag tänker på dig minst x 2/dygn……men är rädd att rynkor (eller nej, det måste vara något annat – rynkor kommer väl inte på en ungdom som jag…..) kommer trots detta……

Kommentera

