Mat

”Äta bör man annars dör man. Äter gör man ändå dör man.” Dessa ord stod med stora bokstäver i bamba på min högstadieskola. Vet inte om det finns några läsare som är bosatta utanför Göteborgsregionen. För säkerhetskull; bamba är skolmatsalen helt enkelt. Mat och dieter har ju blivit någon av det viktigaste som händer i världen, om man får tro kvällstidningarnas löp. Det här inlägget ska inte handla om dieter, blir bara arg när jag tänker på alla dessa olika korkade dieter. Röra på sig mer än man äter, eller om ni vill äta mindre än man rör på sig – svårare än så är det väl inte…..Eller det kan vara jäkligt svårt, men det är ju den enda vägen!?

I ett av de första inläggen vet jag att jag skrev om polarkakor och portionsförpackad ost. Aldrig mer. Jag hoppas att jag aldrig mer behöver äta sjukhusmat heller. Jag vill inte klaga. Det är helt fantastiskt att det varje dag kom lunch och middag på en bricka. Men så mycket svinn på mat……Undrar hur många orörda brickor som åkte tillbaks? Det hade inte behövts allför stora ändringar för att göra den bra mycket bättre. Inser att jag inte har övergripande koll. Det är ju många olika behov som ska tillfredsställas och många olika rätter lagas varje dag. Men det måste vara otroliga kostnader för allt svinn?

Vi försökte alltid le när vi  lyfte bort ”silverlocket” från tallriken. Men tyvärr var det så många dagar som det var riktigt riktigt dåligt. Både till smak och utseende. Var det sås till, kom den i en plastmugg – ni vet lika som flourtanten kom med. Patienterna på barncancercentrum har ofta blåsor och smärta i munnen, mår mycket illa. Tror att många håller med mig – maten är inte inbjudande. Menyn är inte direkt ”uppdaterad” heller, speciellt inte efterrätterna. Kräm, konserverad frukt……Kräm kan jag tänka mig att många kanske äter till mellis, men katrinplommonkräm? Smaka på den…..Gissa utseendet. Lockande!? Njet. Det känns lite som om menyn är skriven för ”några generationer över barncancercentrums patienter”. Men äter gamlingar mat som de gjorde ”förr”? Min morfar på 89 och min mormor på 91,5 tycker om thaimat, kebab och andra ”nymodigheter”……är helt övertygad om att det finns fler gamlingar som gör det. Äter många därute konserverad mandarin utan något till? Jag kanske har helt fel, kanske det är så….

Några gånger fick vi god mat, till och med riktigt god. Men det var för få gånger, helt klart. Tur är att vården är betydligt bättre än maten. Tyvärr räckte det inte för oss. Läkare i många länder var ”inkopplade” på Meja och i somras lades många läkares semestertimmar ner på att grubbla, läsa och diskutera. I vår stora stora sorg,  är det ändå en trygghet att veta att ALLT (och lite till) gjordes.

 

Måndag 20 maj 2013

Du hade vaknat på ett strålande humör! Ingen feber, men däremot lite hostig. Efter att pappa käkat frukost, hade ni klätt på er och gått ner till Lydias trädgård som finns vid lekterapin. Det är en inredd innergård där man kan leka med massor av saker. Du hade spanat in en STOR gul anka sedan tidigare (vart kommer detta intresse från tro?!),  så du hade satt full fart mot denna! Ni hade satt ankan i vatten men då hade den sjunkit…….proppen i ankans mage var borta….! Så hade ni lekt med vatten och båtar – ni hade haft riktigt mysigt (men lite blött sa pappa….). Ni hade hunnit med en tur till lekplatsen också, för att åka rutschkana en stund!

Jag kom till er och vid lunchtid då stack pappa ut på en löptur. Du skulle sova middag, men du var så orolig och ledsen i över en timme och du kunde inte riktigt berätta vad det var…..Så det blev ingen vila idag!

På eftermiddagen kom en kompis till mig, vars barn också är sjuk – vi fikade lite med dem i köket. Trevligt! Men galet att jag känner någon med ett barn som har cancer, ”kvoten” borde väl vara fylld……

När jag åkt för att hämta Filip, hade du fått ytterligare en period när du var ledsen och orolig – även denna gång hade det hållt i sig i en timme. Lilla skruttan……När det släppt, hade du varit pigg och glad igen och pappa och du hade haft en mysig kväll innan du hade somnat vid 20. Imorgon får vi åka hem (om du inte har någon feber) då detta var dag 8 med guldmedicin!!!!

Du är en RIKTIG kämpe!!!!

2 thoughts on “Mat

  1. Tyvärr så är inte sjukhusmaten anpassat till den avdelning där den serveras utan detta styrs centralt. Jag håller med dig helt, köttkorv med pulvermos och konserverad frukt till efterrätt. Är man inte illamående innan så blir man..
    Fanns det inte möjlighet att önska sin favoritmat på avdelningen?

    • Visst fanns det möjlighet till favoritmat. Hade kanske tyckt att maten var ”mer okej” om våra sjukhusnätter var färre….. Tack för att du fäljer oss…..

Kommentera

