Sömn

Jag sover långt ifrån bra. Drömmer mycket, vaknar till många gånger, tror att det är morgon etc etc.

En av de vanligaste frågorna vi får är; -pratar vi med någon?, -tar vi sömntabletter?, -tar vi antidepressiva tabletter? Svaren är på a, b och c; nej. Ingen prestige är inblandad. Tro mig, prestigefylld är det sista jag är efter allt som har hänt. Vet inte hur läget är imorgon eller nästa vecka. Kanske jag då behöver a, b och/eller c. Är öppen för allt. Jag sover långt ifrån bra idag, tänker jag tillbaks så sov jag riktigt, riktigt, RIKTIGT uselt den första tiden. Fråga mig inte vad jag menar med ”den första tiden”. Som ni vet, så är min tidsuppfattning inte vad den borde vara. Men det jag vet är att jag hade SVÅRT att somna,  vaknade ofta och hade då väldigt svårt att somna om – låg vaken timmar vissa nätter. På kvällar och nätter är det tyst i huset, hjärnan och hjärnspökena har då all tid i världen att härja runt. När jag jämför ”då” (återigen, när det nu var…..) och nu, så har det ändå hänt något. Jag somnar ofta skapligt fort (alldeles för sent på dygnet, men det har jag alltid gjort). Fortfarande vaknar jag många gånger/natt, men det är sällan jag ligger vaken jättelänge innan jag somnar om. När jag tänker tillbaks, så tänker jag att kanske jag borde tagit sömntabletter när det var som sämnst – men samtidigt så tänker jag att alla dessa vakna timmar nattetid….kanske det är just de timmarna som hjälpt mig att komma framåt, myrsteg, men ändå framåt? Att det är just dessa tysta timmar som gjort att jag varit tvungen att bearbeta, tänka, gråta, längta….!? När jag inte kunnat sysselsätta mig med något som kunnat hjälpa mig att tänka på något annat!? Vissa nätter har Micke och jag haft vakenperioder samtidigt och då pratat, andra nätter har vi sovit omlott, lyssnat på varandras snusningar och tänkt att ”skönt att han/hon sover iallafall”.

 

Onsdag 22 maj 2013

Natten har varit HOSTIG! Du har inte vaknat, men pappa och jag har varit ”beredda med spypåse” vid varje hostning. Du fick behålla gårdagskvällens och även morgonvällingen. På förmiddagen ”sprang” du runt lite här och du klättrade uppför HELA trappan!!!!!! Satte en välling vid 11 och pappa stack ut och sprang. Hem för en snabbdusch, för att sedan gå och klippa sig. I samma sekund som han skulle gå, så kräktes du REJÄLT! Först var det bara en massa slem, men sen kom tyvärr all välling upp också. I ett sådan här läge saknar vi den röda larmknappen – förlorade du så mycket så det behöver sättas dropp!? I vanliga fall förmodligen inte, men nu när det ännu finns guldmedicin kvar i kroppen som ska ut!?

Efter att vi tvättat av oss, så bläddrade vi lite i en bok och sen somnade du på två sekunder! Efter 1,5 timme satte du dig upp och ville icke sova mer! Resten av dagen fick du mindre mängder välling + lite röd saft (detta ger vi dig mot slemmet). Pappa ringde till avdelningen för att höra hur vi skulle göra iom att du så nyss avslutade din behandling. Fick beskedet att iom att vi blivit hemskickade, så ska du vara genomsköljd.

Fille följde förresten med en förskolekompis hem, så vi hämtade honom vid 18.30 och du ville absolut med dit! Innan dess var vi ute i trädgården. Pappa planterade blommor han köpt och du och jag var på snigel- och Muminjakt 😉

Du som alltid varit en pappagris, var även idag MAMMIG! Du somnade bredvid mig, när du sov gick jag in till Filip. Efter en kort stund kom du trippande och sa ”Hej!” (du hade alltså gått ner från sängen själv!!!). Det slutade med att vi alla 4 låg inne i vår säng och ni somnade bägge två långt senare än ni borde. Men så mysigt det var!!!!!

Nu sover du så gott och sista vällingen för denna dagen går, vi hoppas att det blir en lugn natt!!!!

Imorgon är det festen på förskolan – snälla SNÄLLA feber/infektion…….håll dig borta ett tag till!!!!!!!!!!

Pyssel ute i trädgården!

Pyssel ute i trädgården!

Pappa och Mejis "jobbar".....

Pappa och Mejis ”jobbar”…..

2 thoughts on “Sömn

  1. Denna dag minns jag, det var så fint att få träffa Meja när hon/ni kom och hämtade storebror hos oss. Många, många, MÅNGA kramar!

Kommentera

