Mer om ER

Även idag blir det några ord från er därute;

  • ”Hej! Jag har en flicka som fortfarande kämpar med sin cancer. Vi har förlorat flera som vi trodde var nära vänner under denna vidriga resa. Jag har verkligen försökt vara rak och kommunicera allt det du har på din lista så ingen ska behöva undra, men i vissa fall så får man inse att alla inte har den empati och styrka som krävs att vara en vän när det blåser och stormar. Nära vänner sviker och drar sig undan och struntar i en. Det gör ont, men mitt fokus måste vara på mina barn och den jävla cancerkampen. Sen känner jag även att när en dörr stängs så öppnas en annan. Andra personer som man inte trodde var vänner visar sig vara just det. Jag hoppas att ni också har sådana oväntade vänner. Tack för att du delar med dig och skönt att se att jag inte är ensam om att tycka att den som har det svårt inte ska behöva vara den som hör av sig, håller kontakt, delegerar och ber om hjälp!”

Först, all styrka till er – kämpa på. Jag hoppas att ni är på vinnarsidan av behandlingen och att din dotter mår så bra hon kan. Det har absolut öppnats nya dörrar, vilket är helt fantastiskt. Dörrar väldigt långt bort geografiskt och dörrar väldigt nära inpå knuten. Människor som innan var mer bekanta, eller till och med för oss okända, har blivit de finaste av vänner. Vi väljer att glädjas åt de som tillkommit, orkar i dagsläget inte lägga energi på att sörja de som försvunnit/glidigt iväg. Vissa utav de relationer som inte längre är vad de var kanske går att återuppta någon dag, gör de inte det ”ja, då får det vara så”. Kan låta hårt, men så är det.

 

  • Jag har suttit i 2h och läst igenom hela din blogg, kunde inte sluta… Jag har gråtit som om någon vridit på en kran men också lett till vackra ord från både Meja och storebror Fille (så klok, otroligt…) Jag är 24 år från Stockholm, har inga egna barn men mina yngre syskon står mig extremt otroligt nära och jag kan inte i min värsta mardröm föreställa mig vad ni går igenom. Skulle vilja ge er alla en lång varm kram.Jag kände inte er Meja i det verkliga livet men jag vill att du ska veta att genom din blogg så känns det nästan som att jag gjorde det, och tack vare dig och bloggen så finns nu i mitt medvetande och tankar en liten Meja, precis som i många andras medvetande och tankar. Vi i vår tur kommer att länka din blogg, prata om Mejas historia, ägna tankar åt Meja och familjen – på så sätt så kommer Meja att leva vidare för längre än föralltid, inte bara hos de som kände henne.Länge leve Mejas minne, och tack för att du så ärligt och öppet delar med dig av dina tankar. Ni är oövervinnerliga.

Tack snälla för dina fina ord. Vilken empatisk och varm syster dina småsyskon har. Du ska veta att dina ord betyder jättemycket för oss. Förlusten blir något lite lättare att leva med när vi vet att Meja ”lever vidare”. Vetskapen att sådana som du, för oss helt okända medmänniskor, tagit till dig/er Meja som ni gjort värmer hjärtat otroligt. Att ni, utan att träffat Meja, förstått vilken fantastisk tjej hon var. Världens finaste dotter, lillasyster, kusin, barnbarn, barnbarnsbarn…..storebror rabblar ofta igenom vad Meja hade för ”titlar”. Tack till dig, alla andra för oss okända läsare och givetvis tack till alla kändisar! Ni hjälper oss framåt!

 

 

Söndag 30 juni 2013

Pappa och du sov till lite efter 8 och du hade varit pigg och glad när du vaknade – så härligt! Det sattes igång direkt med mediciner, så sköterskan var inne hos er rätt mycket. Ditt CRP är idag på 190, så det är fortfarande högt! Efter lite alvedon, hade ni gått ut till fiskarna. Ni hade gjort en ”tjuvmatning”! Fiskarna ska inte ha någon mat på helgen, men ni hade tagit burken ändå. Vi berättar inte detta för någon, det är vår hemlis 😉 Så hade ni varit vid lekhörnan och pusslade. En av alla de andra fina barnen var också där och hon flinade hela tiden när hon såg dig!

Du gjorde en lungröntgen på förmiddagen och enl läkarna ser lungorna inte helt bra ut – men de antibiotikasorterna du har kommer med största sannolikhet ”ta det”. Tills imorgon vill man dock se en rejäl sänkning av CRP. Dina neutrofila har gått upp till 0,1 vilket är bra – så kroppen kan börja hjälpa till att bekämpa infektionen tillsammans med antibiotikan. Om CRP INTE går neråt, så måste man se över alla dina slangar. Streptokocker kan sätta sig där så vill det sig illa måste man operera in en ny CVK. Vi hoppas innerligt att CRP imorgon är betydligt lägre än idag!!!!!!

Filip sov bredvid morfar inatt, de sömntutorna sov till 10.15. De vaknade av att telefonen ringde – undrar hur länge de sovit om den inte ringt!? Jag sov ju där också, men vaknade betydligt tidigare……Morfar fyller år idag, så vi gav honom present när de väl vaknat till. Han och mormor ska få gå på Sven Ingvars i december – han blev jättejätteglad! Vi 3 hade en riktig skrotmorgon/förmiddag innan vi åkte upp till sjön för att meta. Vi såg några fiskar, men ingen av dem ville ha vår mask. Så såg vi några som körde trial  – alltså ”specialmotorcrosscyklar som de kör runt med i skogen” (en trialåkare hade nog skrattat åt min beskrivnng Meja…..). Förresten, på morgonen satte sig Filip på golvet i köket med en massa foton på dig, du vet de som mormor och morfar har på kyl och frys. Han pratade om dig massor och sa att han vill att du ska få ditt hår tillbaka NU. Det är inte håret som är bekymret såklart, han vill att du ska vara FRISK nu. Han längtar så efter dig Meja……

Fille och jag bytte av pappa vid 15.30. Du låg och sov när vi kom och det tog ett tag innan du kvicknade till. Du var lite ilsk på både Filip och mig, men efter ett tag så gav du Filip en stor kram och en klapp på kinden – så gott för honom! Och för dig! Så drog grabbarna iväg till Liseberg och där var de till sena sena kvällen.

Efter ett tag blev du SUPERLEDSEN och inget var bra……ssk som vi hade var här inne en stund och hon tog beslutet att ge dig lite morfin. Direkt hon sprutat in det så sa du ”Jag vill gå till fiskarna!” Så var vi där en stund, sedan på rummet och pratade med morfar på skype. Så till fiskarna igen och du gick ända därifrån till köket! Du lekte med leksakerna och satt sedan med när jag åt lite mat. Du ville gärna dra din droppställning själv, gissar att du sett större barn göra det 😉

Lite innan 20 somnade du GOTT efter att vi läst boken ”Doktor Snäll”. Vår fina fina kämpe – dag 6 idag med en kraftig infektion…..

 

Filip och morfar - bästa kompisar i vått och torrt.

Filip och morfar – bästa kompisar i vått och torrt.

Hos fiskarna och spanar

Hos fiskarna och spanar

Span från leksakshörnan

Span från leksakshörnan

En slagen hjälte......

En slagen hjälte……

 

 

 

2 thoughts on “Mer om ER

  1. O fina fina Meja. Jag känner en liten Meja, fast med annan stavning, och jag kan inte låta bli, även fast jag vet hur det kommer sluta för er Meja, att hålla tummarna. Hopper är det sista som överger människan! En stor kram till er och till Mejas härliga storebror. Ni är så otroligt starka!

Kommentera

