Ytterligare en dag där energin till att skriva saknas….

Då var jag här igen. En dag när jag inte har någon som helst energi till att skriva……

”Magin” med Filips fantastiska sömn bröts inatt. Vaknade av att han ropade ”Mamma, pappa – jag blöder näsblod, det SPRUUUUUTAR”. Detta är ett arv han fått från sin mormor och pappa. Det var ett tag sedan sist. När vi var i Rom närmare bestämt. Då fick vi skriva en lapp till städerskan, då det såg ut som om det varit knivslagsmål på rummet……Inatt var det lika mycket blod. Överallt…..Så en dusch, några cocktailtomater, ett glas mjölk och en godis (illa jag vet) för att få bort den äckliga smaken i munnen. Filip har haft detta sedan han var rätt liten, vilket är skönt. Med detta menar jag att det är skönt att det inte börjat efter att vi så smärtsamt fått lära oss olika symptom på leukemi……..Filip tar det hela med ro. Är inte så bekymrad över att det är rött precis överallt, men ett litet skrubbsår på knät kan vara en mindre katastrof…..

Imorgon är det storebrors sista dag på förskolan någonsin……..hade tyckt det varit lite vemodigt i ett normalt liv också, det är jag övertygad om – i detta livet känns det faktiskt riktigt jobbigt. Det är ju av pedagogerna jag fått de flesta ”vardagskramar” och stärkande blickar och ord…….de var med oss innan, under och nu efter……

Nu ska jag ge mig ut på mitt kvällsterapiarbete – sniglarna ni vet…..och ser nu…..ser att det blev visst några ord ändå……

 

Tisdag 2 juli 2013

Du och pappa sov här inatt och idag vaknade du 8.30. Du fick ingen alvedon, då de vill kunna följa tempen.

Jag lämnade Filip innan frukost och när vi vinkade i fönstret såg jag att underläppen darrade på honom och så pekade han mot dörren. ”Jag hann inte säga att jag älskar dig” sa han när han grät. Varma, kärleksfulla Filip!

Efter en dusch, så åkte jag hit. Hade med presenter till dig. I paketet från kusin Frida fanns det 1000 klistermärken till dig, wow!!!! Så fick du en mjukisigelkott av Fritz och Holly och en nalleängel från min ”andra Johanna” – även hon min gymnasiekompis.

Doktorerna har besämt att preliminär start på nästa block blir på måndag istället för på torsdag, så att du får vila upp dig lite. Efter att de varit inne, ville du gå ut till fiskarna. Jag märkte att du började bli lite ”orolig” som du ju blir när du har ont – så sköterskan gav dig lite morfin. Vi var hos fiskarna rätt länge, sen gick du till leksakerna där du stod länge och lekte och sen satt du och plockade med pärlor.

Du ville inte ha någon lunch, men åt några få skedar fil.

Pappa är förresten hemma sedan några timmar och röjer. Det ska vara besiktning av huset på torsdag inför ombyggnation av gatan. Just i detta nu ligger du och vilar dig med din snutte, igelkotten och klistermärken…..

Dagens värden är förresten; CRP 130, Hb 78, LPK 1.2, Tpk 2.2, Neutrofila 0.4.

Efter att du sovit middag kom pappa tillbaks, jag åkte då och hämt ade brorsan. Vi åkte till Liseberg tillsammans med Sofia och Elias för att lyssna på Sean Banan! Fille var superladdad!!!! Väl på plats, så lyssnade vi bara på 3-4 låtar, det var otroligt mycket folk och det blev TUNGT att ha honom på axlarna……Vi åkte massa attraktioner istället- grabbarna var hur nöjda som helst! Pratade med pappa när vi var där. Du hade fått blod och när det hade gått ett tag, så hade pappa sett att du kliade dig som tusan i ögonen och blev alldeles rödprickig på huvudet. Du hade fått en allergisk reaktion på blodet…..det är väldigt ovanligt men det kan hända. Du fick kortison och man avbröt blodet – då slutade du klia dig nästan direkt!

Mickes ord; Du och jag hade en mysig kväll med film, bok, fiskar och ”matlagning”. Du somnade gott vid 19.30. Dock så vaknade du vid 23.15 och var superledsen och bara skrek att jag skulle gå bort och sticka iväg. Tillslut så fick du morfin och då berättade du för mig att du hade ont i höger ben och pekade mot ditt lår. Efter det somnade du gott och jag låg nära dig en lång lång stund. Det är kämpigt att se och höra dig när du har så ont och är ledsen. Jag älskar dig fina fina Meja!

IMG_1777

Kompisar sedan de såg dagens ljus......

Kompisar sedan de såg dagens ljus……

3 thoughts on “Ytterligare en dag där energin till att skriva saknas….

  1. Tänk att det var ett år sedan jag köpte änglanallen till Meja.. Min tanke då var att nallen skulle vara en skyddsängel. En ängel som vakade över Meja och skulle skydda henne mot ”allt ont”.. Som om en nalle kunde mota bort elakingarna i hennes kropp, när inte ens läkarna kunde råda bot.. Har fortfarande svårt att förstå att ni faktiskt förlorade er fina Meja efter allt hon och ni gick igenom. Det går knappt en dag utan att jag tänker på er vännen. Varma styrkekramar Din andra Johanna

    • En nalle kunde inte mota bort elakingarna, men den var en mjuk go kompis som fanns med henne! Det är som du skriver, det är svårt att förstå att hon faktiskt är borta. Jag borde inte kunna stå upp Johanna, än mindre vara glad och skratta……Livet kommer aldrig mer bli sig likt, hon kommer alltid fattas oss något enormt. Men vi kämpar, är glada över det vi har och försöker göra varje dag till den bästa…..Som du vet har vi inte riktigt medvind, men vi lägger oss inte…..

      • Ni är så starka vännen! Starka och beundransvärda i er kamp mot cancern och det den orsakat er familj! Livet har varit tufft mot er. Tuffare än mot de flesta. Sorgen kommer alltid att finnas där, men den kommer säkerligen att ändra karaktär med tiden. Inte bli så ”vass”.. Känner med er så mycket! Kram

Kommentera

