Mamma, du är världens bästa mamma…..

……och Meja skulle blivit det. Så sa Filip när han skulle somna häromkvällen. Älskade Filip. Älskade Meja, som vi alla längtar efter dig. Igår, efter att vi varit på stranden och sedan tagit köttbullemiddag på IKEA……så åkte vi till Meja. Vi satt alla på gräset länge och pratade med henne. Filip berättade att han åkte flumeride häromdagen och att han fiskat massa krabbor. Så pratade vi om vad Meja skulle sagt och gjort…..Så fint men så fel……

Idag åt jag frukost med en av mina 2 Johannor. En jag delat sovrum med i många månader, ja till och med delat säng med. En 1.20-säng. Vi la kuddar mellan oss för att inte preja ut varandra. Allt detta var i Paris när vi pluggade där. Men finns det hjärterum, finns det……Och hjärterum finns det. Efter Paris hade vi inte kontakt med varandra på många år, så tog vi upp kontakten ungefär i samma veva som hela resan startade. Måste varit någon mening med detta. Hon, liksom många andra, har varit fantastisk längs vägen. En av dessa jag skrivit om som ”tillkommit” ni vet. När vi satt där idag, så kändes det inte alls som om det var många år sedan vi sågs (sågs på begravningen, men då fanns ju inte tiden till att sitta ner och prata i lugn och ro). En härlig frukost i solen, mycket prat om Meja såklart men också mycket skratt. Härligt.

 

Onsdag 10 juli 2013

Du har sovit okej inatt Meja, men varit lite stånkig, så du har nog haft endel ont. Filip ropade in mig ”någon gång inatt” och vid 7 kom pappa och sa till mig att du ville att jag skulle komma till dig. Vi satte oss i soffan och jag gav dig alvedon och välling. Pappa och Filip kom upp vid 8.30 ungefär och Fille fick då reda på att han skulle få åka med Anna, Siri, Maja och Annas bror md familj till Borås djurpark. Gissa om lyckan var total….!? De åkte vid 10 och strax därefter åkte pappa, du och jag till vårat andra hem. Barncancercentrum/avd 322. Där var det mycket att göra, så vi fick vänta rätt länge – men vi var vid leksakerna och du var var på ett strålande humör! Ända fram tills att en sköterska kom och ville ”låna dig” – jisses så arg och ledsen du blev. Det låste sig TOTALT för dig älskade Loppa. Han tog MÅNGA rör blod, då det var massa prover inför transplantationen som skulle tas också. Du hade det kämpigt länge länge och när det väl släppte var du HELT slut. Innan det var dags att vrida och tvätta peg’en så fick du ändå lite morfin. Pappa och sköterskan skötte tvätten och jag fick hålla i dig…….fasen vad du får stå ute med MYCKET. När allt var klart, åt du pasta och köttfärssås och du åt så mycket så vi avstod vällingen. Första ”stora” portionen på evigheter. Vi åkte sen hem och du somnade vid 14. En stund därefter ringde en av läkarna och sa att det blir behandling imorgon då värdena gått upp så fint!

(resten av dagen missades att skrivas ner…..)

 

One thought on “Mamma, du är världens bästa mamma…..

  1. Älskade vän! Tack för idag. Det var vädigt härligt att träffas ”på riktigt” och inte bara genom SMS. Är så glad och tacksam att vi tagit upp kontakten efter alla år. Dock önskar jag av hela mitt hjärta att det varit under andra omständigheter.. Är glad att du känner att jag varit ett stöd under vägen. Men om det är någon som varit fantastisk under resan så är det DU Maria. Så stark, så klok och så otroligt fin både som mamma och som vän! Din fina familj är så mycket värda lite medvind nu. Ses snart igen! Kram

Kommentera

