Det blev en dag på stranden……

…….soligt, härliga vänner och salta bad. I bilen hem började Filip prata om Mejas död. ”Visst var väl Meja nersövd när hon dog?”. ”Ja Filip, svarade jag – hon kände ingenting och hon hade inte ont överhuvudtaget”. ”När man är gammal och dör, gör det ont att dö då?”. Stora frågor, svåra frågor – frågor jag önskar att en 6-åring inte skulle behöva fundera på……

 

Tisdag 23 juli 2013

Pappa och du gick upp vid 7–tiden – jag låg kvar ett tag inne i Filips säng. Morgonvälling och morgon-tv blev det för dig. Så lekte vi lite inne på Filips rum och sen gjorde jag mig iordning för att åka ner till centrum. Du ville så gärna åka med – så pappa och du gjorde det och strosade runt utomhus där nere. Jag köpte flera bh’ar och snuttar till dig. Under isoleringen måste de tvättas varje dag samt om de blir blöta……nu har vi en hel snuttefamilj här hemma. Sen återstår att se om du accepterar någon annan än ”originalsnutten”!

Efter lunchvällingen, somnade du gott och sov i 2,15. Vädret har varit strålande även idag och när du sov, åt pappa och jag luncho hc satt en stund i solen.

Du är snorig och lite hostig även idag, men feberfri än så länge……Just nu sitter du och ser på Timmy Lamm och får välling.

Har fått rapporter om att brorsan sov till 10 idag, men vi har inte lyckats prata med honom ännu – han har inte tid, härligt!!!!

Vi tre tog oss en kvällspromenad ett tag efter att pappa gjort rent peg’en.Du var LEDSEN idag med – det gör så ONT  i mig älskling när du har ont…….Som väl var blev du glad fort och vi gick ner till Stensjön och ut på bryggan vid badplatsen. Sen vattnade vi återigen hos Anna och Mattias. Sen var det dags att göra dig iordning för kvällen. Du var lite seg att somna, men nu sover du så gott så gott sedan några timmar tillbaka!

Brorsan har det kanon hos mormor och morfar, han och kusin Frida busar som bara den……så skönt för honom att kunna ”släppa allt” och bara ha sommarlov……

8 thoughts on “Det blev en dag på stranden……

  1. Nu har jag läst alla dina inlägg. Vilken underbar familj ni är och ja, det syns verkligen hur fina Filip och Meja är med varandra. Jag tror att det till stor del beror på att de verkar få så mycket från er. Blir rörd när du skriver om hur ni svarar på deras frågor och förklarar hur allt runtomkring påverkar er och humöret. Det som verkligen har fastnat hos mig är inlägget om hur ni gjorde iordning kistan. Att det fick ta tid och att Filip i allra högsta grad var delaktig och sen Liseberg efteråt. Jag uppskattar också att du är rak och ärlig, varför ska allt förskönas när det inte är skönt? Sen dina tips på hur nära kan hjälpa till i en sorg är guld värd. Det är inte helt lätt att vara nära (ingen jämförelse alls med den sörjandes situation) så det behövs verkligen påminnelser om hur man kan underlätta. En vän till mig skrev en lista på saker de behövde hjälp med ex handla, tvätta, ta barnen till stranden…. Jag förstår att det ibland är omöjligt att ens få till en lista, men orkar man är det en hjälp för anhöriga. Sen kan man ju alltid göra mycket mer än det som står på listan. Nu ska jag sluta babbla. Ville egentligen bara tacka för att ni delar med er!!

  2. Vilket väder vi har och vad roligt Filip haft det hittills i sommar!
    Många funderingar har han er stora pojk. 6-åringen i övrigt har många funderingar om livet och döden men jag förstår det blir mer påtagligt för Filip.
    Ha nu en fortsatt skön sommar och hoppas vi ses snart igen.
    Hälsa Filip från mig! Kram

    • Filip har haft en fin sommar Helene. Jag vet att det är många tankar hos 6-åringar, men som du skriver – så blir det mer påtagligt för Filip. Men jag är glad att han frågar, så svarar vi så gott vi kan……
      Lycka till på nya jobbet, vi ses säkert där!!!! Kram, Fille hälsar såklart tillbaks!

Kommentera

