Bröllopsdag

4 augusti och Mickes och min bröllopsdag. I nöd och lust heter det. Tycker vi fått vår beskärda del av nöd…….7 år som fru Alphov. Utan Micke hade jag inte stått upp på det vis jag idag gör. Snart blir det tapas och ett glas rött med mina 2 favoritkillar. För att vi kan. Förra året sågs vi 1,5 timme denna dag. Älskade Meja vad jag önskar att du satt med oss vid bordet.

Nedanstående dagboksanteckningar är ”enbart Mickes ord”;

Söndag 4 augusti 2013

5.45 tyckte du att vi hade sovit klart. Natten har bestått av kontroller,mediciner och blöjbyten. Du har sovit dig igenom det mesta vilket är skönt. Du verkar vara piggare idag och vi var ute till bokhyllan 2 gånger för att hämta böcker på förmiddagen. Du gick själv, både fram och tillbaka – så BRA jobbat!!!!!

Resten av förmiddagen blandades av film och spel på ipaden. Personalen uppför sig annorlunda mot mamma och mig tycker vi, så vi förstår att läget är allvarligt……De kom in med frukost till mig imorse och kvällsmat igår. Jag förstår att de vill att vi ska äta för att orka men det är inte lätt prinsessan. Det gör ont i hela kroppen och min hjärna ”kokar” över allt som snurrar. Alla tankar framåt och bakåt. Jag är glad att du är så ”närvarande” och omedveten om allt när du inte har ont. De ger dig morfin var 6:e timme nu för att du ska slippa få rejäla ”dippar” gällande smärta. Din vänstra ansiktshalva är i princip förlamad idag. Du blinkar inte, inga tårar kommer och inget snor kommer ur den vänstra näsborren. De vet inte vad det beror på detta med förlamningen. Virus?! Bieffekt av helvetescancern? Ingen tycks veta eller i varje fall säger ingen något.

12.30 drog guldmedicinen igång. Du kliar dig i ögonen och fick 3 ”attacker” av smärta/ilska som jag tror berodde på medicinen för det var exakt lika igår när du fick den. En positiv sak är att du är feberfri och inte kräks idag! Vi är galda för all framgång!

Vid 16 kom din fantastiska storebror och lika fantastiska mamma på besök. Just när de kom hade du ett ”smärta/ilska” utbrott och du ville inte att de skulle komma in på rummet. Det gjorde de iallafall efter ett tag och det släppte snabbt på dig när de väl var inne. Din otroliga bror ”känner av dig” så bra och väntar tills du tar kontakt och ni myste till slut bredvid varandra i sängen. Ni kramades och spelade ipad ihop. Det gör så ont i mig samtidigt som jag är glad när jag ser er tillsammans. Ni borde vara hemma och ha sommarlov lekandes med varandra. Inte ses på ett sjukhus 1,5 timme för att sedan skiljas åt. När du fixat allt detta Meja, så ska vi ta hand om varandra, hjälpa varandra och leka/busa så mycket vi/ni bara orkar! Alla ”måsten” ska tas bort, för det finns inga måsten.

Vi gick med till hissen, eller jag bar dig för att vara exakt och sa hejdå till mamma och Filip. Idag gick det bättre för Filip att säga hejdå men jag gråter Meja. Det är tungt detta men vi kämpar.

Du somnade för natten 20. Nu hoppas vi på en lugn natt. Älskar dig!

Ps. Det är mammas och min bröllopsdag idag, 6 år!!!!

6 thoughts on “Bröllopsdag

  1. FUCK cancer!!! Är så smärtsamt att läsa om syskonskapet. Att förlora sin älskade lillasyster. Finns inga ord… Inga barn ska få dö i cancer, ingen ska förlora ett syskon. Ingen förälder ska behöva ta farväl av sitt barn. Det är så FEL! Helt rätt, det finns inga måsten..förutom att ta hand om varandra och busa – som Micke skrev.

    • Vi har pratat om det många gånger förut, så ofta jag/vi säger ”jag måste…..” – så sjutton heller. Det ända vi måste är att dö,som någon sa…..och så är det. Tyvärr gör vissa det betydligt tidigare än de borde.

  2. Grattiskramar till er fina Maria och Micke på eran bröllopsdag! Första arbetsdagen idag efter semestern och det kändes konstigt att inte möta er och fina Filip.. Vi har setts otaliga gånger i hallen under alla år, både på morgnar och eftermiddagar, ibland skrattandes och ibland gråtandes och kramandes. Saknar er!

  3. Så himla fel att det får bli så här tycker jag!!!! Men så himla rätt – det finns inga måsten. Tack för påminnelsen, jag suger åt mig…
    Har dessutom en nära kollega vars lillebror råkat ut för en hemsk mc-olycka nyss, dina råd angående sorg har verkligen hjälp när jag ska prata med henne. Tack!

    • Tack för din fina kommentar Julia. Så fint det känns att mina nerskrivna ord hjälper andra. Hoppas innerligt att allt kommer gå bra för ”lillebrorsan”. Kram

Kommentera

