En pappas ord

I dagens DI Weekend kan man läsa en intervju med entreprenören Fredrik Malm. Han och hans fru förlorade för 10 månader sedan en son i cancer, en elak hjärntumör. Läser och gråter…..Känner igen mig i så mycket han säger;  ”Livet är förändrat för alltid. Känner inte alls igen mig i föreställningarna om att ‘tiden läker sår’ eller ‘livet går vidare’. Sorgen finns där hela tiden som en molande trötthet och sorgsenhet – även när vi är glada och skrattar.Vi tänker på Nelson varje sekund. Jag har liksom hela tiden en känsla att något är fel – som om jag glömt något – så kommer jag på……jag ska ju vara med Nelson! Som om jag plötsligt kommer på att jag glömt honom på en lekplats och måste dit så snabbt jag bara kan. Jag är ju hans pappa! Att inte vara nära, ta hand om och skydda min lilla kille strider mot alla insikter i kroppen. Familjen och hemmet har blivit enormt viktiga, här finns tryggheten, nästan som en bubbla. Vi är helst bara hemma och tar vara på dagarna och varandra. Förut var det mycket rusa och jaga. Det gör jag inte längre.”

Tack Fredrik för att du delar med dig!

 

Torsdag 22 augusti 2013

Idag fick jag kämpa för att väcka brorsan…..lämnade honom vid 7.50 för att sen åka till er. Du sov ännu när jag kom – du är så VACKER! Ditt crp ligger idag på 120 (55 igår).

Vi åkte upp till operation lite innan 11 – jag bar dig dit. Du kramade mig och sa ”jag älskar mamma”. Sen lekte du att du var en apunge, så du busade och skrattade ända fram tills att du somnade. Det är lika varje gång, precis när sömnmedlet ”börjar ta”, så ropar du till på ett speciellt vis. Du fick trombocyter innan vi gick upp och blod under tiden du var sövd. Det var en kort narkos, men de vred och gjorde rent peg’en och en kirurg var inne och tittade på den och släppte lite på den. Idag fick du medicin mot illamående, då du ju blev så dålig häromdagen. I dryga timmen sov du på uppvaket, väl nere på avdelningen fick vi bädda rent och byta kläder då det läckt kiss. Du ville nästan direkt ha kex – härligt! Idag mådde du bra och var på bra humör direkt, så underbart! Kopplade så på 200 ml välling blandat med movicol. Pappa åkte för att fixa några ärenden och hämta brorsan. När du och jag satt och läste, sa du att du ville byta blöja……sekunden efter var det bajs lite överallt. Fick ta hjälp av en barnsköterska för att få iordning på allt. Sen kom det bajs 2-3 gånger till och det var LÖST. Nu har man tagit ett avföringsprov för att se om det kan vara klostridier igen…….

Pappa och Filip kom och vi käkade korv, du åt en liten liten bit medans brorsan åt FYRA. Så lekte vi kurragömma inne på rummet, vilket du tyckte var jätteroligt. Efter att de åkt (vi sa hejdå vid hissarna), så målade vi lite, läste böcker, sa hej till mormor på Skype mm. Ytterligare en portion välling slank ner, liksom bactrim (2 ggr/dag torsdag och fredag du vet…..).

Pappa och brorsan hade tagit sig en cykeltur – skypade med dem efter det. Du somnade gott ca 21.15. Jag trädde idag på 19 nya pärlor på ditt supersnöre – dessa var från de 9 senaste dagarna…….GALET!

4 thoughts on “En pappas ord

    • I ett inlägg i början av bloggen, så skrev jag om supersnöret. Varje jobbig upplevelse ger en pärla. Tex en pärla för narkos, sätta sond, duscha inför operation, blodtransfusion, röntgen, ”usel dag”, bra dag (för de finns ju de med!) mm mm. Meja fick ihop drygt 560 pärlor på 224 dygn som sjuk.

  1. Ngn smart människa sa att tiden inte alls läker alla sår – de finns där alltid men fylls med bomull så de är inte lika öppna längre 💕
    Supersnöret – en liten dagbok i sig – ytterligare en bra ‘uppfinning’ av en klok människa 💙
    KRAMIZ

    • Nej det är väl så, såret kommer inte vara lika lättblödande framöver……Så måste det vara – annars blir det alltför tungt. Supersnöret, helt fantastiskt. Filip är och ”fingrar på det” varje dag. Kram

Kommentera

