Första gympalektionen och Mejas kläder

Livet är verkligen en mix av vardag och ”långt-ifrån-andras-vardag”. Idag hade Filip sin första gympalektion – han var hur taggad som helst när han stack iväg imorse. Väskan var packad och vi hade gått igenom hur ”allt skulle gå till”. Att duscha själv och se till att allt kommer med hem är ingen självklarhet för en 6-åring. Men allt har gått galant. En vardag för många förskoleklassbarn. En cykeltur efter hämtning, också vardag för de flesta. Men sen…….sen satt han i hallen, öppnade Mejas byrå (som den alltid kommer kallas), tog fram olika klädesplagg och luktade på dem. Tog flera av hennes favoritplagg och körde in näsan långt långt i dem. Så jäkla fel. Han skulle ju suttit bredvid henne och ”snusat” på henne! Så mitt i detta sorgliga kom ett gapflabb från oss alla 3; han tog ett par av hennes strumpor och utbrast ”FOTSVETT”. Så här är det, mitt i allt sorgliga så skrattar vi mycket. Återigen, för att orka gråta måste man skratta. Det var ett skämt från hans sida – jag lovar, där finns bara rena strumpor……

Igår var det 9 månader sedan Meja dog. 9 månader, lika länge som man väntar på att ett barn ska födas – lika länge har hon varit ifrån oss.

 

Tisdag 27 augusti 2013

Natten har varit lugn för dig älskling. Sköterskan vi hade gjorde något blöjbyte, och så bytte jag på dig vid 3. Du frågade då vart den kom ifrån. Norge, blev svaret. Pappa och du har börjat busa och kalla att blöjorna kommer från olika länder och du bestämmer från gång till gång vilket land/vilken blöja som är bäst 😉 Efter blöjbytet somnade du om så gott, efter att du bett mig lägga mig nära dig. Så sov du fram till nästan 8.30 då jag råkade väcka dig genom att byta blöja. Du var på ett bra humör från start älskade loppa. Ditt crp är idag 95, inga vita alls och hb på gränsen för påfyllning. Förmodligen får du blod ikväll.

Tyvärr har de inte lyckats få fram några ”homepumps” dvs medicinbollar, men de skiftar om lite i medicintiderna så vi kommer ändå kunna åka hem på lite permis. Klockan är nu snart 10 och vi måste vara tillbaks till 16.

Jag har precis tvättat och smort in vid peg’en och du var så DUKTIG. Så fick vi byta plåster över cvk’n och då satte du ett plåster på din snutte!

Pappa kom här nu och du gav honom en BAMSEKRAM – pappas tjej!!!!! Nu drar vi hem en stund!

Var hemma lite efter 10.30. Du fick välling, vi satt i soffan medans den droppade in. Du med klistermärken överallt (och även pappa blev utsmyckad!). Vi lekte kurragömma (du och jag var busiga och gömde oss i duschen). Precis innan pappa skulle gå för att hämta brorsan, så bajsade du REJÄLT. Så skönt. Du fick stå upp när jag bytte på dig, det var enda sättet att få dig helt ren. Som vanligt, var du så tapper! Såg när jag bytte att du har några röda utslag på höger sida bål och rygg – de är lite uppåthöjda, får säga till om dem när vi kommer tillbaks till sjukhuset!

Brorsan kom hem och precis då snubblade du på golvet och började blöda på läppen. Men det gick över rätt fort och du var inte så ledsen. Vi lekte här, du var pirat bland annat…..Så satte vi oss alla och ”degade” som Filip sa – alltså jobbade med lera! Först ville du inte ta i leran, men efter ett tag så höll du på med den som bara den!

15.55 släppte brorsan och jag av pappa och dig på sjukhuset. Han och jag åkte då till Ica och köpte nya gympaskor och fodrade stövlar till honom. Det är tur att ica finns……har inte varken kraft eller tid att åka runt i många affärer. Efter att han och jag sedan ätit middag, så tog vi en cykeltur – planen var att äta björnbär i skogen bortanför Svejser, men de var borta allihop när vi kom dit! Istället cyklade vi mot er förskola och så guidade brorsan mig till en död älg som de fann när de var på en skogsutflykt tidigare idag. Han var jätteduktig och hade olika ”riktmärken” för att hitta rätt.

När pappa och du bara varit på rummet en kort stund, så hade du blivit jätteloj så pappa ringde på personalen. Ditt blodtryck var lågt och tempen steg. Du hade varit nära att somna flera gånger. Du fick efter ett tag morfin, blod och alvedon i en ”härlig mix” och detta gjorde att du piggnade till rejält – härligt. En av doktorerna tittade på utslagen och fotograferade dem. Sen busade pappa och du, kollade på film och läste. Vid 20-tiden somnade du gott. Du är verkligen helt otrolig Meja – du försöker verkligen leka/busa varje sekund du orkar. Din otroliga glöd och inställning gör att vi orkar kämpa vidare i samma takt. Du är verkligen SUPERMEJA och en förebild för oss alla i konsten att fokusera på rätt saker och ta tillvara på ”nuet”. Vi älskar dig prinsessan Meja!!!!!

Vårat HJÄRTA!

Vårat HJÄRTA!

Vår.....eh prinsessa!?

Vår…..eh prinsessa!?

Sjörövarfabbe!

Sjörövarfabbe!

IMG_2034

Degande

Degande

Älgskelett. Filip var otroligt noga med att peka på vilka delar jag skulle fotografera!

Älgskelett. Filip var otroligt noga med att peka på vilka delar jag skulle fotografera!

IMG_2040

 

3 thoughts on “Första gympalektionen och Mejas kläder

  1. Vad kul med gymnastik! Får de byta om och duscha redan i Fsk-klassen? Hoppas de alla trivs i skolan! Brukar titta efter dem varje gång jag cyklar/promenerar förbi.
    Den där älgen kommer vi aldrig att glömma. Vad den stank innan sommaren. Hade då ingen aning att det var den. Hälsa Filip så gott från mig! Kram

    • Ja, de är ombytta när de går till skolan för att ”spara tid” så är det dusch efteråt! Hittills har alla kläder kommit med hem igen 😉 Filip berättade glatt att han vinkat till dig genom fönstret en dag!!!!

  2. Fina Filip! Kan känna hans saknad rakt från cyber. Så fint att det finns skratt mitt i. Ett måste håller jag med om.
    Underbara bilder som vanligt!
    Varma kramar fina Maria
    /Camilla

Kommentera

