Hela familjen skulle kramas…..

Imorse fick Filip rethosta, hörde honom ett bra tag – men vid 4.50 ropade han upp Micke. Det gav inte med sig, så han kom ner till mig och bad att få ligga på min mage ”som jag brukar göra när jag hostar mamma”. Jag har alltid bullat upp kuddar bakom mig och halvsuttit och så har barnen fått ligga på min mage om de haft besvärlig hosta. Det var bara det, att det var ett tag sedan Fille hade det. Det blev rätt tungt kan jag lova och lite ”knövligt” då han blivit så lång! Hursom, när han låg där gott och ”lyssnade på mitt hjärta” som han sa, så sa jag ”det är ju såhär vi ska ha det och kramas och mysa (till saken hör att det blev ett rätt trist slut på gårdagskvällen – men nu är det ”glömt”). ”Nej mamma, så här ska det inte vara. ALLA skulle vara här och kramas; du, jag, pappa och Meja. SÅ skulle det vara”………Ja Filip, SÅ skulle det vara….

Fuck cancer – har ni hört det förut!?

 

Måndag 9 september 2013 = dag -3

Pappa och du hade en tuff natt här med många kräkningar, mycket hostande, många blöjbyten = mycket vakentid. Runt 8.15 hade ni vaknat och fått information om att guldmedicinen skulle gå mellan 9-10 och ATG kopplas på vid 10.30. Vi ska vara beredda på ”allt” gällande reaktioner på ATG…..men personal kommer vara här inne hela tiden.

Cytostatikan hade gått bra och även duschen innan. Nu är det ju daglig dusch och tvätt av såväl peg som cvk.

Under förmiddagen kräktes du x flera och det hade kommit mycket gammalt blod – så du har sår ”någonstans” neröver….älskade unge. Du fick påfyllning av blodplättar, det kommer bli många påsar av såväl det som blod framöver! Vid 13 hade du fått morfin och du hade blivit superloj, poxade på 90% och hade en febertopp på 39. Sköterskan ringde på doktorerna, så en kom in och lyssnade på dina lungor. De lät bra, men du fick en mask och så kopplade de på syrgas. Du hade fortsatt att kräkas x flera, så pappa och sköterskan fick vara beredd att ta bort masken hela tiden. De vet inte om dippen berodde på morfinet eller på ATG. Runt 13.30 hade du somnat och sovit till strax efter 16. Skönt för din kropp att vila lite och du vaknade inte ens när du kräktes under vilan…..

Proceduren med ATG fortsatte under eftermiddagen och likaså kräkningarna……

Vid 18.30 började du syresätta dig dåligt och din temp var 39.4. Återigen ett samtal till doktorerna och beskedet blev att du skulle få kortison för att ta ned febern – det var för tidigt inpå att ge alvedon.

Jag vaknade med halsont, så jag vågade inte träffa dig idag älskling. Jag uträttade istället endel ärenden som ”släpar” för oss. Jag fick dock se dig, tyvärr när du var som sämst……Åkte till sjukhuset för att lämna mat till pappa, och såg dig när jag lämnade maten i slussen. Det var HEMSKT att stå där bakom en glasdörr och se dig så dålig……jag kände mig så HJÄLPLÖS Meja. Samtidigt som jag vet att din älskade pappa finns bredvid dig HELA tiden och att personalen har KOLL på dig. Men jag fick sitta i bilen ett bra tag innan jag kunde köra hemåt igen, jag bara grät och grät……

När jag hämtade Filip så berättade jag för honom att jag hade en överraskning till honom (en ny Lasse-Majabok….). Filips spontana ord var då; ”ÄR MEJA HEMMA!!!!!??????”. Fick då återigen berätta för honom att det kommer ta LÅNG tid innan du kommer hem igen……”Synd, för det hade varit den absolut bästa överraskningen att Meja var hemma” sa då din fina fina bror då. När jag berättade detta för pappa när vi pratade i telefon, så började han gråta såklart…..Pappa och jag älskar er så otroligt mycket!!!!!!

På kvällen pratade Filip och jag om det här med förkylningar, hur viktigt det är att vi håller oss undan smittor nu – att pappa och jag inte får bli förkylda samtidigt. Då sa din kloke bror ”Blir ni det, så kan jag vara hos Meja och ta hand om henne. Blir jag förkyld, så har jag kontaktat Siri så då är hon hos Meja. Blir hon förkyld, så har hon kontaktat Elias så är han där. Vi har planerat detta jag, Siri och Elias”. Älskade fantastiska ungar! Riktigt så enkelt blir det ju inte att lösa problemet om pappa och jag blir krassliga bägge – men Sofia har gjort alla duschar om verkligheten skulle bli sådan. Skönt att veta, men vi hoppas såklart att vi håller oss friska – för vi vill ju vara hos dig JÄMT älskade Meja!!!!!!

Ditt crp ligger förresten på 160 idag berättade pappa. Du hade somnat tidigt ikväll. Det är svårt för oss att förstå hur du har det Meja – det vi VET är att du är OTROLIGT modig och tapper!!!!!

Förresten, idag fick jag två änglar på posten av en fd sköterskekollega. En Meja-ängel och en Mamma-ängel…….Så fint!

Livet utanför sjukhuset; det grävs ju hemma på gatan Meja, så jag skickade en bild till pappa och dig på ett stort hål här utanför.....

Livet utanför sjukhuset; det grävs ju hemma på gatan Meja, så jag skickade en bild till pappa och dig på ett stort hål här utanför…..

Du och jag Meja....

Meja och jag….

Kommentera

