1 år sedan Meja transplanterades

Idag är det ett år sedan Meja transplanterades, 1 år sedan hon fick de tyska supercellerna som skulle göra att ”livet kom åter”. Det blev inte som vi ville, men kommer för alltid vara tacksamma mot den tyska hjältinna som gav bort ”en del av sig” för att hjälpa Meja. Ett år har gått, sedan vi satt där och såg cellerna droppa in. Ett år???? Det känns som alldeles alldeles nyss…….och ändå så långt borta. Ni känner igen det, jag får inte ihop tiden överhuvudtaget. Ett år sedan vi startade insamlingen i Mejas namn. En insamling som idag är uppe i 155037 kronor! TACK till alla er, kända som okända, som lämnat bidrag antingen där eller någon annanstans.

http://www.barncancerfonden.se/1309121559/

Idag 1 år senare åt jag frukost med en av de fantastiska sköterskorna på avdelningen. En sköterska som för en tid sedan skrev ett mail och berättade att hon följer oss via bloggen. Har skrivit det förut. När Meja dog så försvann inte bara vår underbara dotter, utan även den vardagen vi haft under 7,5 månad. Tänk själv om ni helt abrubt skulle sluta på erat jobb/hem. Idag fick jag träffa en utav de som var vår vardag och dessutom en av de som vi hade på ”topplistan” och framförallt fanns på Mejas topplista. Eller saken är den, att topplistorna var lika – för de Meja tyckte om tyckte vi om……Visst låter det hemskt att vi ”rankade” personalen!?!? Men något var vi ju tvungna att använda vår tid till……nej då, riktigt så var det inte………Det var en god frukost och ett härligt möte. Tack!!!! Skönt att få höra om vår tid ”från andra sidan”, skönt att få bekräftat att vissa saker vi gjorde var bra. Att vi alltid var lyhörda gentemot Meja och att vi var som en FAMILJ mitt i all galenskap. Har sagt det förut, men säger det igen – de allra allra flesta på barncancercentrum är helt fantastiska, kan tänka mig att ”utgallring” sköter sig själv. Tror inte man kan jobba på en sådan avdelning om man inte verkligen gillar det och ”klarar” det. Man kan inte gå till en sådant jobb dag ut och dag in om man inte trivs……

Nu kommer jag ”ta helg” från bloggen, men fjolåret kommer rulla…..

Trevlig helg på er alla.

 

Torsdag 12 september 2013 = dag 0!!!!

Idag Meja är det dags!!!!!! Pappa och du har sovit helt okej – skönt för er bägge! På morgonen hade du varit JÄTTELEDSEN! Sköterskan vi hade på förmiddagen har vi inte haft på väldigt länge, kanske det kan ha påverkat dig!? När jag kom hit, var det duschdags och du ville inte att jag skulle komma in förrän det var klart. Torsdag=hibiscrubdusch (ska göras en gång i veckan fram tills att den första isoleringen släpper….). Du satt så GOTT i pappas knä när du var klar som ett litet paket – ni är så FINA tillsammans!!!!!

Pappa stack ut och sprang och du och jag hängde här. Du har hulkat rejält en gång, men det kom inget. Du är långtifrån på topp älskling – men det är ju väntat…….

Vi har läst lite och pysslat med ”magnetdockorna” som du fått av Leah. Det hängde ett paket på dörren här igår, så otroligt omtänksamt av dem! De har ju fullt upp med sitt……..(Info till bloggläsare; Leah är en tjej vi träffade på sjukhuset, i Mejas ålder med en annan cancerform. Hon är idag cancerfri).

Nu är klockan 14.50 och vi vet att en av barnsköterskorna åkt till Sahlgrenska för att där på lab. få cellerna som kommit från Tyskland med kurir…….Inatt drömde jag att en sköterska kom in på vårat rum och TAPPADE påsen med cellerna så allt åkte ut. Hade PANIK när jag vaknade, innan jag förstod att det var en mardröm……Alldeles nyss bytte vi blöja och du somnade nästan när du låg ner……Så snart sover du nog gott och kommer förmodligen ”missa” när blodfabriken börjar droppa in i dig – men vi ska ta kort, vi lovar!

Har idag förresten fått reda på att klostridierna är borta, så vår röda triangel på dörren är borta!!!!! För dig innebär det inget, men pappa och jag får röra oss ”fritt” ute i korridorerna. Vi kommer givetvis vara hos dig hela tiden, men det kan vara skönt att själv kunna springa ut och hämta en kaffe eller kunna få säga hej till några av alla andra som kämpar här. Detta kommer bli extra skönt för pappa som är här mer än mig!

Klockan 15.58 12/9-2013; NU DROPPAR DET MEJA!!!!!! Sköterskan som är här hos oss nu, hoppas att hon ska få in cellerna på en timme!

Nu är klockan 17.30 och på dryga timmen gick de in, sen sköljde sköterskan så att varenda cell ska komma in! Blodtryck, puls och pox har tagits regelbundet och allt har sett jättebra ut. Ditt tryck gick upp lite, men doktorn kom in när allt var klart och hon var jättenöjd med alla värden. Du har sovit mestadels men inte djupt, utan du har ”tittat till oss” med jämna mellanrum!

Samtidigt som den nya blodfabriken droppade in i dig, så satt pappa och jag vid datorn och skapade en insamling till Barncancerfonden i ditt namn. Vi kallar den SuperMeja och vi informerade om den på Facebook. Nästan direkt började det ticka in pengar. Vi satte 25000 som mål och det ska absolut inte vara omöjligt.

Filip blev hämtade av grannarna idag och har haft en fin eftermiddag med lek med Siri och Maja och de har käkat pizza! Så fint att de gjorde denna dag till något ”lite extra” för Fille! Jag åkte hem även idag, är ännu lite förkyld – så jag vill inte vara nära dig. Pappa har skött allt även när jag har varit här, för att jag inte skulle vara nära dig. När jag hade åkt hem till brorsan, så hade du varit jätteledsen och ropat ”Mamma ska komma”, ”Jag längtar efter MAMMI…..”. Fy tusan, detta är så tufft för oss ALLA Meja!!!! Men du hade lugnat dig rätt fort och ni hade haft en mysig kväll med lite film och böcker.

Pappa hade tittat till insamlingen vid 24 och då fanns där 25000 redan – HELT OTROLIGT! Fantastiskt att det finns så många generösa människor som vill vara med och göra SKILLNAD!

Tack för idag underbara prinsessa och nu ”jäklar kör vi med de nya supercellerna” som pappa sa……

Vad som skulle komma att bli det "dagliga paketet" sittande i älskade pappas knä.....

Vad som skulle komma att bli det ”dagliga paketet” sittande i älskade pappas knä…..

Hejarop från den fantastiska nattpersonalen!

Hejarop från den fantastiska nattpersonalen!

Pyssel!

Pyssel!

Underbara underbara unge.....

Underbara underbara unge…..

De tyska cellerna droppar in, samtidigt startar vi insamlingen till Barncancerfonden i Mejas namn.

De tyska cellerna droppar in, samtidigt startar vi insamlingen till Barncancerfonden i Mejas namn.

2 thoughts on “1 år sedan Meja transplanterades

  1. Jag hamnade på den här bloggen av en slump och har nu suttit och läst i två dagar (på arbetstid kan tilläggas). Jag har gått ifrån skrivbordet med gråten i halsen och kollegor har kommit in på rummet och sett tårar i mina ögon. För vilken vacker blogg i all dess hemskhet. Jag skriver som en tidigare kommentar du lyfte fram i ett av inläggen … jag hejar och hejar för Meja, trots att jag vet utgången. Fina, fina Meja. Och fina, fina Filip.

    Vad ni – och många andra – har fått gå igenom, alltså. Ingen familj och inget barn borde behöva vara med om det ni har varit med om. Det är så överdjävligt och så svårt att sätta sig in i. Meja är så vacker på alla bilder och det går verkligen inte att missa syskonkärleken mellan henne och Filip. Varenda bild på dem tillsammans gör mig varm inombords.

    Jag har en liten son på 1 år och är alldeles nygravid med hans syskon. Det går så klart inte att läsa utan att se min son framför mig. Speciellt när man som ganska nybliven förälder är så fruktansvärt medveten om det faktum att något faktiskt kan hända ens barn. Jag har tänkt på er sedan jag började läsa bloggen och vill bara tacka för att ni delar med er. Och för att ni orkar förklara hur man ska möta någon i sorg.

    Ett av era inlägg handlade om att när Meja blev frisk skulle ni skippa alla måsten och bara leka och busa. En sådan fin tanke som jag tänker att alla borde leva efter lite mer. Disken kan kanske vänta ibland och barnen kan för en gångs skull få leka ute en timme extra. Middagen kan vänta.

    Barncancerfonden har fått en ny bidragsgivare, det är ett som är säkert.

    Tack igen!

    • Och TACK till dig Emma, för att du följer oss och för dina fina ord. Och såg att du satt in pengar på vår insamling till barncancerfonden – fantastiskt! Grattis till att ett syskon är på väg. Och du har så rätt, disken kan vänta…….
      Kram Maria

Kommentera

