Stenen

Nu är den på plats. Stenen. Har både längtat efter den och samtidigt inte velat att den skulle bli klar. Som om ett sista litet hopp fanns om att ”det inte kommer vara såhär”. Fånigt va? Micke såg den först, när han tog en cykeltur och ett obligatoriskt stopp hos Mejis. Jag åkte dit själv imorse efter att jag lämnat prinsen. Den är så fin. Men det gör ONT att se hennes namn inristat i sten. Min dotters gravsten?! Filip ville bli hämtad lite tidigare idag. Hämtade honom vid 15. Vi åkte och köpte en ljung. Så tog vi en fika; Fille en prinsessbakelse och ett glas mjölk. Jag en chokladmuffins och en kaffe latte. Efter en jättemysig fika i solen (på en tisdag jag vet……) så fortsatte vi vidare till Meja där ljungen skulle lämnas. ”Mamma, jag både älskar och hatar stenen. Mest hatar jag den. Mamma jag saknar Meja så otroligt mycket.” Återigen sätter han ord på hur även jag känner. Jag HATAR den. Den skulle inte finnas. Men nu finns den och den är så FIN. Satt hos henne ett tag. Tårarna trillade som vanligt, men torkades bort av en puss från en 6-årig hjälte. Efter en fin stund där tillsammans, så gick vi till lekplatsen ett stenkast bort. Kaninmys som vanligt. Så klapp på en sköldpadda (?) som numer bor med kaninerna. Fåren skulle in, Fille hängde med in i deras lilla hus för att klappa dem och säga godnatt. Lek på båten på lekplatsen; ”Mamma, du och pappa är skojiga att leka med. Det är inte alla mammor och pappor som gillar att leka.” Älskade unge, han var generös som sa mamma också – pappa är en riktig lekpappa, medans mamma mer är läs- och mysmamma…….När vi lekt klart, ville han gå till bilen via Meja…….en slängpuss och ”hejdå Meja”. Så vidare till Rådasjön för lite lek vid vattnet. Nu sover prinsen gott. Jag ska sjunka ner i soffan och invänta Micke som är på första träffen med övriga medlemmar i Team Rynkeby!

TACK för en fin eftermiddag och kväll finaste Filip. Angående graven, så återstår nu att göra fint framför stenen. Ska ta reda på vilka regler som gäller, har vänner som fått klagomål på att de planterat för stort hos sin dotter. Det är inte normalt att barn dör. Kan man då inte få ha en onormal gravplats……?

Lyxfika

Lyxfika

Får jag springa före till Meja? Självklart.....

Får jag springa före till Meja? Självklart…..

Storebror hos lillasyster

Storebror hos lillasyster

Stenen. Vår Meja......

Stenen. Vår Meja……

image (2)

Sköldis heter denne krabat som bor hos kaninerna över sommaren.

Sköldis heter denne krabat som bor hos kaninerna över sommaren.

Godnatt till fåren.

Godnatt till fåren.

 

 

Måndag 16 september 2013 (även dagens dagboksinlägg är skrivet av Micke från början till slut)

Natten var ganska lik den förra natten. Många avbrott för blöjor och mediciner. Du sov dig igenom det mesta dock. Vi/du vaknade vid 8.30 till ett riktigt ruskigt höstregn. Vi tog de flesta kontroller direkt, men du ville vänta med duschen ett tag då du hade ont i och runt peg’en. Vid 10 kom vi iallafall in i duschen och vi följer vår vanliga procedur……..Dusch, peg-tvätt och sen blir du ett paket 😉  Vi satt i fåtöljen över en timme och kollade på barnkanalen – riktigt mysigt! Efter det smorde jag in dig med krämer för din hud börjar bli riktigt torr. Doktorerna kom in men de hade inte så mycket nytt att säga utan att allt ”rullar på” trots ditt höga crp som idag är 190. Din temp ligger och pendlar mellan 38-38.5 så du är inte superpigg. Jag lurade iallafall upp dig en stund då jag återigen la ut ett lakan på golvet och satte ett nytt ritpapper på väggen. Du vill inte måla något men berättade och pekade på vad och var jag skulle måla. Du var uppe i ca 30 minuter vilket är bra! Efter det blev du trött och ville sitta i stolen och vila. Du får upp mycket slem även idag och konsistensen blir segare och segare. Jag får dra ut det ur din mun vissa gånger. Det märks hur jobbigt du tycker att det är. Innan du somnade vid 15-tiden läste vi mängder av böcker och du pratade lite. Vi hann också med en facetime med mamma när vi var uppe så det var mysigt!

Nu sitter jag bredvid dig och lyssnar på när du snarkar. Det är mysigt det med. 

 

Kvällens äventyr bestod i att ta alla kontroller som vanligt. Du var vaken i ca 1 timme  då men sen somnade du igen efter ett par pixiböcker. Kräkningarna fortsätter för dig så vi kan nog räkna med ännu en jobbig natt. 

Tack för ännu en fin dag min älskade lilla prinsessa. Imorgon tar vi nya tag igen!

Det berömda paketet....

Det berömda paketet….

IMG_4599

SuperMeja!

SuperMeja!

10 thoughts on “Stenen

  1. Finaste ni – och jag hâller sâ med. Sâ fin sten, sâ hatvärd situation. Men bättre i den här världen och med detta vedervärdiga kunde det i vart fall inte ha blivit.
    Och du: Jag tycker du ska tänka om din parentes: ”en tisdag, jag vet…” till: en tisdag, jag vet!!”. Bättre sysselsättning en liknande dag kunde prinsen och prins/prinsessmamman inte funnit pâ.

    Stor kram frân stoltaste mostern och systern. Ringer dig imorgon när ni fâtt pustat ut.

  2. Kämpa på mina super kämpar. Mejas sten var jätte fin men så fel. Saknar varje sekund. Säger som jag brukar Puss och Kram. Älskar er

  3. Du har så rätt Maria – vad kan vara mer fel än att behöva beställa å ordna en gravsten till sitt barn…
    Alla styrkekramar till er 💙💙💙

  4. Stenen är jätte fin! Men så fel! Men ändå en riktig ”Meja-sten” med Pippi och allt ♡ Tycker ni gjorde rätt i att tisdagsfika! Styrkekramar till er alla Maria!

  5. Jag läser ju din dagbok varje dag Maria, alltid utan att lämnat kommentarer, läser det lika rakt av och sakligt, som du skriver den. jag klämmer åt tårkanalerna och tar djupa andetag, gråter inte, det känns som att sorgen ju är Er. Idag släpptes dock tårarna ut, Du skriver fantastiskt fint och smärtsamt om livet då och idag om både det svarta och det ljusa. Jag önskar och hoppas att skrivandet det hjälper dig/ er att läka lite också. Varma kramar

    • Sorgen är inte bara vår. Hela världen sörjer vår Meja. Ut med tårarna bara……..Tack för dina fina ord om mitt skrivande. Det är otroligt skönt och jobbigt att skriva. Känner att det är en viktig del i hela ”processen”….Kramar till er

Kommentera

