Ljud

Sitter i vårat kök och skriver nu. Vi har köpt en ny väggklocka som tickar. HATAR tickande klockor. Har aldrig kunnat ha en tickande klocka, absolut inte i sovrummet och knappt såhär i köket. När Meja blev sjuk fick vi fort vänja oss vid diverse ljud. Tickande klocka, droppställningar som ”knorrade” när medicinen gick in, den PEP när medicinen var klar och när det kom luft i systemet. Aquapacen som lät som en kran som stod på för fullt i kombination med ett litet brummande bredvid öronen på oss. Larmklockans ringande ute i korridoren. Dörr som öppnades och stängdes. Ljudet när blodtrycksmaskinen drogs i korridoren. Allt detta pågick dygnet runt. Det var ytterst sällan under alla månader som hon inte hade någon medicin även nattetid. (Har skrivit det förut har jag för mig, men av alla 224 dygn hon var sjuk var hon helt utan antibiotika intravenöst i 14 dagar totalt….).

Sömnen blev som ni förstod väldigt dålig under förra året. Vissa nätter hände det någonting i princip hela tiden. Så var det såklart olika hur mycket vi stördes av det som hände och det berodde mycket på vem som var inne hos oss. Vissa av sköterskorna märktes knappt, medans vissa mer lät oss veta att de var där. Inte så att de gjorde saker med flit för att störa, men vissa var mer ”flinka” helt enkelt. Vissa hade en ”pennficklampa” i munnen som de lös med, medans andra tände lampan i badrummet och öppnade dörren ganska mycket. Vissa viskade om de behövde säga något, medans andra pratade desto högre. Vi människor är olika helt enkelt.

Kom att tänka på detta med ljud när jag skulle sova igår. Vi har för tillfället ingen värme här hemma då vi håller på och byter ut ett par element. Det börjar ju bli lite höstsvalt på kvällar och nätter, så vi kör en värmefläkt innan vi ska lägga oss. Låg igår och lyssnade på denna och hade jättesvårt att koppla bort ljudet. Nu är jag tillbaks till hur det var innan Meja blev sjuk. Skulle ALDRIG kunna ha en tickande klocka i sovrummet nu, det är precis att jag klarar av denna i köket……Människan är anpassningsbar helt klart.

 

Torsdag 19 september 2013

Vid 22 igår kräktes du endel och efter det inhalerade du koksalt. Sen sov du faktiskt skapligt fram till 6 imorse då du kräktes upp massor av slem. Du hade ont trots 2 extratryck på morfinpumpen (har nog missat att skriva att du fått en morfinpump tror jag….). Du somnade om och sov till 9 ca och så startade vi med alla morgonrutiner. Torsdag=hibiscrubdusch. Jag vred peg’en i duschen och du var så otroligt duktig som vanligt……Idag är din rumpa rejält skinnflådd på flera ställen och när jag tog av fuktkammaren över ögat, blev det skav även där – helt klart är din hy SKÖR nu! 

Du har haft temp inatt – de har satt in svampantibiotikan ”inte för att de har belägg för det” utan för att det är den enda antibiotikan du ej är insatt på. När vi sov förresten, så fick du trombocyter.

Jag tog mig en dusch och då satt en av barnsköterskorna och läste för dig!

Pappa lämnade Fille på förskolan vid 9 (efter att ha ringt och checkat läget där som vanligt) – det är fotografering där idag! Vid 10.30 hade en av pedagogerna ringt pappa, då ett barn kräkts………så pappa kom hit och så åkte jag och hämtade Filip, som då satt ute med en av pedagogerna – han hade fått äta sin lunch ute till och med, de är HELT FANTASTISKA där!!!!!! Efter ett tag åkte Filip och jag till Slottsskogen där moster Helena och Frida var.  Vi käkade lite mellis där och var och spanade in sälarna, pingvinerna och så lekte vi på lekplatsen. Filip och Frida leker så otroligt bra tillsammans vilket är underbart att se! 

Pappa och du kämpade på här resten av dagen – du har det OTROLIGT tufft nu  Meja……vi gör ALLT för att hjälpa dig.

Du sov mestadels av denna dagen också – lika bra för dig att sova bort tid nu när du mår så dåligt……..samtidigt som det ju är viktigt för dig att komma upp, men det får vi ta de stunder du orkar! 

Dagens kräkning på förskolan kommer tyvärr innebära att vi inte vågar lämna brorsan där på 48 timmar vilket i sin tur innebär att jag inte kommer få träffa dig på lika lång tid. Det gör ont i mig, men är trygg i att din fantastiska pappa är hos dig. Jag ska göra allt för att göra dagarna så bra som möjligt för Fille under tiden……

Vi älskar er mest av allt!!!!!!

Kommentera

