Onsdagsfika/mat

Tre onsdagar i månaden kommer någon/några medlemmar i barncancerfonden västra till avd 322/barncancercentrum med fika. Den fjärde onsdagen bjuds det på mat. Varje dag finns det en stor fruktkorg i köket till föräldrar och barn – även denna bjuder fonden på. Barncancerfondens insamlade pengar används på så många olika sätt, men alla lika bra. Forskningen är ju en otroligt viktig bit, såklart – men för alla som är mitt i skiten, så är det de små sakerna som gör stor skillnad. Alla pengar är insamlade pengar, inte en krona är statlig. Så ni förstår att varje krona räknas. Kan inte säga detta nog många gånger. Gällande fikan och maten då, kan lova att det är så otroligt uppskattat när man är inlagd. Extra uppskattat när man är rödskyltad, dvs isolerad. Då får man ju inte gå ut i korridoren och absolut inte till köket, men då kommer någon av all underbar personal in och frågar om man vill ha något…..

Igår tog jag ett djupt andetag och åkte, tillsammans med ”cykelPetra” och två andra, till avdelningen och dukade upp en tacobuffé. Det kändes riktigt bra att göra det. Eller bra är fel ord, vill helst inte sätta min fot på den avdelningen eller rättare sagt jag önskar att avdelningen inte fanns. Men verkligheten är inte som jag önskar, det vet ni. Igår var det fullbelagt där, vidrigt. Dessutom verkade det vara väldigt mycket att göra då vi knappt såg någon personal. När det är mycket att göra och många sjuka barn, är det lugnt i korridorerna. Nerdragna rullgardiner. Många föräldrar som kom och hämtade mat som de tog med sig in på rummen.

Men det kändes fint att vara där och prata med några som är mitt i kampen. Att se dem glädjas åt att få god mat. För egen del kändes det så bra det kunde att vara där. Så många timmar jag varit där, så mycket MEJA som finns där. Hade dessutom turen att träffa på Mejas favoritnattsköterska. Lika varm och omtänksam som alltid.

 

 

Onsdag 25 september 2013

Natten har varit riktigt okej Meja. Två sköterskor har turats om att vara här inne. Natten till igår hade du 10 liter syrgas på tratten hela tiden men låg ändå bara på 92-93%. Men det tog då regelbundna blodgaser som var bra. inatt har du haft mindre syrgas (nere på 1,5 liter stundtals) och du har inte legat under 95%!!!!!

Vid 23.30 kräktes du och drack vatten, detsamma vid 3 och sen vid 6. Vid 6 var du vaken fram till 7.30. Du var illamående din stackare.  När du väl la dig ner igen, så kom det bajs. Efter att jag bytt på dig, somnade du gott och sov till 9.30! Efter det kräktes du flera gånger, men du är så BRA Meja – du kämpar och du tar tag i spypåsen själv!!!!

När sköterskan kom med dagens värden sa han ”Nu ska vi inte hoppas högt,men LPK är på 0.2 idag.” Vi har verkligen lärt oss att INTE ta ut något i förskott – men detta är ändå första steget Meja! Ditt crp har sjunkit till 150 (210 igår) vilket också är skönt!

Morgonprocedurerna tog sin tid och efter att du duschatkom det massa bajs – skönt! Men det blev mycket fix och trix med dig Loppan. Du får inte ”vara i fred” värst långa stunder på dygnet. Du somnade igen vid 11.30 och jag tog mig då en dusch. En barnsköterska satt hos dig då, iom att du kräks titt som tätt. När jag var färdigduschad så kom lunchen. Trodde inte på detta innan, men timmarna går här Meja.

En av doktorerna var här förut och var glad över att ”något börjar hända”. Inga ändringar kommer ske idag gällande mediciner.

Nu ligger du och sover så gott, samtidigt som du får blod. Nu får du 0+, du var ju tidigare A+ och nya märgen är B+, så vi får se vad du blir sen!

Pappa kom vid 13-tiden och du sov länge, med avbrott för kräkningar. Innan  pappa kom hit fixade han med räkningar och olika avtal för el etc. Trist som tusan tycker han (jag tycker det är än värre…..), men det är ju så viktigt så vi har ”koll på läget”. Det hade varit skönt att leja bort allt sådant och bara kunna fokusera på dig och Filip men så funkar det ju inte…..Pappa och brorsan hade haft bra timmar tillsammans förresten, skönt.

Jag åkte på eftermiddagen när det var dags att hämta Filip. Pappa och du hade fortsatt dagen/kvällen på samma vis som den började. Kräkningar och mycket vila. Så kvällskontroller som vanligt.

Även inatt kommer det vara en sköterska inne hela tiden för att ha koll, tryggt för pappa och dig!!!

Du hade somnat runt 20 och pappa la sig vid 23-tiden.

Tack för ännu en fin dag älskade Meja!

Vår vackre son......Meja och jag fick denna vackra bild skickad till oss som en godmorgonhälsning.

Vår vackre son……Meja och jag fick denna vackra bild skickad till oss som en godmorgonhälsning.

Och denna godnatt hälsning skickade jag till Micke och Meja....

Och denna godnatt hälsning skickade jag till Micke och Meja….

 

 

 

Kommentera

