Whiteboard på rummet

På varje rum på avd 322 finns en whiteboard. Har för mig att jag, i början av denna blogg, visade hur vi använde den de första dagarna?! Mejas första behandlingsblock var på 12 dagar. 12 dagar med guldmedicin…….Vi målade 12 hjärtan och för varje dag som gick, så fyllde vi i ett hjärta. Efter dessa 12 dagar fick vi åka hem. Var hemma ett par timmar innan det kom feber och vi fick åka in igen……..

Dessa tavlor kom framöver att bli vårat signum. En av de saker som utmärkte att familjen Alphov bodde på rummet. Meja ville att vi skulle måla på tavlorna och till en början var det ankor som gällde. Så länge ”hängde jag i”. När hon ställde krav på mer avancerade motiv, så var det Micke som fick hålla i pennorna. Ger er ett smakprov här idag. Till saken hör att Micke innan detta inte kunde måla, eller han har iallafall inte visat det. Men Micke har ett barns öppna sinne, han är inte rädd för att prova på saker och ting – eller rättare sagt, han tror att han kan allt. Det är inte klokt hur bra jag är, jag kan ju nästan allting. Lotta på Bråkmakargatan ni vet……..

Nästan alla som kom in på våra olika rum sa i stil med ”wow, så snyggt”. 95% av alla de sa sedan ”Är det du som har målat Maria?”. Jag måste erkänna att jag vid några tillfällen var riktigt sugen på att säga ”ja, det är det”…….Är lite nyfiken på varför så många antog att det var jag som målat. Är det en typisk mammagrej att kunna måla…..? Shit, då har jag en hel del att jobba på…….

Dora med kompisar, Nemo, Doris, Blixten.....

Dora med kompisar, Nemo, Doris, Blixten…..

 

 

Torsdag 26 september 2013

Pappa och din natt hade varit stökig – du vaknade flera gånger och drack vatten och kräktes. Från 3 var du vaken framåt 4.30……

När jag kom hit vid 10 satt du så GOTT i pappas knä, som ett paket såkalrt! Hibiscrubduschen var avklarad! Med risk för upprepning; ni är ett sådant sjukt bra team pappa och du!!!!!!

Du satt länge och mös och fick ursufalk i peg’en – försök nummer 3…….denna omgång kom upp efter 20-25 minuter så vi hoppas att det var ”godkänt”……

Dina värden är lika idag gällande LPK och CRP (0.2 resp 150), hb 105, Tpk 17, neutrofila <0.1.

Nu ligger du och sover gott, jag frågade dig om du var trött och du sa ja, la dig ner och du somnade direkt! DU ligger på sidan med rumpan bar. Du är sårig och ”sprucken” så jag har baddat dig med ”Nabik”- natriumbikarbonat. Så initiyol på det. Du får ligga som en nakenfis så länge det bara går – så hatt dina sår har en chans att bli bättre!

Pappa tog sig en löptur direkt jag kom, han sprang nästan en mil. Det hade varit tungt för honom – inte konstigt efter dålig sömn och dålig säng……

Jag åkte hem vid 15.30 och då blev du jättejätteledsen och skrek att du ville ha mig där. Det gör så ont så ont för både pappa och mig att höra och se dig ledsen. Pappa berättade sen att du somnade om efter att jag åkt och sov till 17.30. Doktorerna hade varit inne,men inte haft något nytt att säga. Vi får ta dessa dagar och kämpa oss igenom dem helt enkelt.

Kvällskontrollerna hade gått bra, du somnade direkt efter dem. Du har sovit en stor del av dagen…..Du behövde syrgastratten hela tiden du sov. Så fick du blodplasma. Inser att vi de senaste dagarna missat att skriva om allt du fått, men det är nästan dagliga påfyllningar av såväl blod som trombocyter. Trombisar får du flera gånger per dag ibland.Många pärlor till supersnöret blir det……

Även inatt kommer ni ha personal inne på rummet – tryggt!

Fille och jag åkte och handlade höstkläder till honom. Vi hade några mysiga stunder och avslutade med att käka på café. När vi kom hem, pratade vi med pappa via facetime – så Fille fick visa upp sina nya kläder,bla en cool dunjacka. Ungen växer så det knakar Meja……

Vi älskar er mest av allt!

God middag efter att höstkläder inhandlats.

God middag efter att höstkläder inhandlats.

 

 

Kommentera

