Hinner inte idag

Idag blir det inget långt inlägg. Har inte tid. Rätt härligt att jag haft energi åt att göra fler än en sak på en dag……

Hoppas onsdagen varit fin för er alla. Återkommer imorgon…..

 

 

Tisdag 1 oktober 2013

Ni hade haft en skaplig natt, med 4-5 avbrott för kräkningar och vaken tid. Du hade vaknat vid 6.45 och varit illamående – men du hade somnat om efter ett tag vilket var skönt. Du hade sovit dig igenom morgonens ”saftning” och en del av morgonmedicinerna.

Jag kom hit runt 10 och du såg pigg ut,men ditt öga är rött så pappa har sagt till sköterskan så får vi hoppas att det kommer hit någon ögondoktor.

Den fantastiska från lekterapin var här med ett paket till dig – en fin Muminbricka fick du och så en ny gasballong med Dora, Boots, Swiper och Kartan!

Dagens värden; Hb 110, Lpk 1.7, tpk 37, neutrofila 1.3, crp 76.

Lite innan 12 stack vi ut igen! Till lekplatsen och du gick en bit idag med!!!!!! Så tog vi en runda med vagnen även idag – så skönt!!!!! Nu sitter du i fåtöljen och ser på Dora!

Nu är klockan 14.30 och pappa har precis åkt. Igår när morfar värmde mat i vår micro, så luktade det alldeles bränt och så rök det massor – så pappa och Fille drar nog till IKEA och köper en ny.

Du ligger här och ska vila lite, fuktkammare är på ögat och aquapacen går. Gissar att jag får dra på syrgas om ett tag…….Jag hade rätt, när du somnade djup så sjönk du!

Nu får du plasma – en gång per dygn nu ”bara” och trombocyter endast vid behov (<30 eller om du skulle blöda mycket).

Du sov gott ett par timmar och pox’en har gått upp och ner – ett tag gick du ner till 88 trots 10 liter skapligt nära dig!

Nu har klockan gått och du har vaknat – vi har suttit och läst massor. Du tog min hand och lutade dig mot mig och sa ”jag älskar dig mamma”. Så sa du ”jag älskar Filip”. Jag frågade dig om du ville ringa brorsan på skype och säga det och det ville du……”Filip jag älskar dig” sa du till honom – så GOTT Meja. Fille blev så glad och sa ”ÅH Meja, jag älskar dig”. Gissa om pappa och jag blev rörda av dagens samtal……..

Nu är kvällskontrollerna gjorda, plasma och antibiotika är klar, TPN går. Du har kräkts ett par gånger här på em/kväll. Slem, men inget blod – skönt! Du har förresten betydligt mindre med klåda nu – några dagar kliade det så otroligt mycket på dig, så du fick du tavegyl x flera. Din rumpa är också BETYDLIGT  bättre – för några dagar sedan var du ju alldeles skinnflådd, men det är du inte längre.

Vi har haft en mysig kväll här älskling då vi läst massor och pratat mycket. Fick dessutom borstat dina tänder jättebra och du satt sen och doppade tandborsten i vatten och sög på den x många många gånger. Det har ju varit jättesvårt med munhygienen när du varit som sämst, och så är det så viktigt att hålla rent så det inte blir ”onödiga infektioner”.

En av våra favoriter är här inatt Meja. De har tagit bort vaket här, men då du sjunker rejält i syresättning när du somnat – så kommer hon vara här inne mycket, då det är lugnt i övrigt på avdelningen.

TACK för idag älskade Meja!!!!!

Meja ville ofta veta vad som "hände" i akvariet - idag hade det kommit en ny stor fisk ;-)

Meja ville ofta veta vad som ”hände” i akvariet – idag hade det kommit en ny stor fisk 😉

Mejis och Mumin.....

Mejis och Mumin…..

Mejis och tandborsten.

Mejis och tandborsten. Tejpen i ansiktet är skyddande, då fuktkammarens klister ”drog loss hennes ömtåliga skinn”.

 

Kommentera

