Den sjuka Meja

När jag ser på foton på Meja från denna tiden och framåt, så ser jag hur sjuk hon var. Jag såg det inte då. Eller jag kan skriva vi, för jag vet att Micke är enig med mig i detta då vi pratat om det så mycket. Visst såg vi att Meja var svullen, röd i ögat, sned, sårig etc etc. Men det var först efter hon dött och vi tittade tillbaka på foton som vi verkligen såg att hon såg sjuk ut. Det gråa under ögonen, blicken som inte alls var den glada, sprudlande som var hennes signum. Jag är nu glad över att jag inte då såg det som jag ser det nu. Hade inte orkat att se det då, var ju tvungna att lägga kraft och energi på att finnas där och hjälpa henne framåt mot den dagen hon skulle bli frisk.

När Filip häromdagen såg en av de ”sjuka” bilderna här på bloggen så sa han med kärlek i rösten; ”Åh, är det syrran?!”. Det var som om han inte riktigt kände igen henne?! Som om han inte har bilden av den sjukaste Meja främst i minnet. Jag vet inte om det var så, men jag fick den känslan. Vi skulle iväg på något, så jag frågade honom inte – ville ha tid till svaret…….Men det känns rätt gott i hjärtat om det är så att han har friskare bilder av Meja i huvudet. Inte att han ska glömma sjukdomen, hur skulle han kunna göra det!? Men skönt om han ser sin livfulla, springande syster när han tänker på henne……

 

 

Torsdag 3 oktober 2013 (dagens dagboksinlägg skrivet av Micke från början till slut)

En helt okej natt! Du har vaknat några gånger men du har syresatt dig helt ok. Även inatt har det varit ”vak” inne hos oss men det tror jag de tar bort nu.

Du vaknade ganska tidigt och ville kräkas men somnade om efter det. När du vaknat var det full fart med saftning, mediciner i slangar och peg. Kontroller både före och efter din blodtrycksmedicin. En av doktorerna var inne och sa att det vore bra med en lungröntgen idag.

Mamma och Filip har bestämt sig att föra att åka till Vattenpalatset idag Lerum idag, så det blir spännande att höra deras rapport sen! Känner jag Fille rätt, kommer han att njuta bra och leka supermycket! Vi håller ju Filip borta från förskolan i 48 för säkerhets skull då ju ett barn var lite dålig igår.

Röntgenpersonalen kom till oss redan kl 11 och vi tog bilderna i en snabb fart. Du var som vanligt jätteduktig och låg HELT stilla!

Klockan 12 satte vi på oss kläder och gick ut på en promenad. Efter en stund tyckte jag att du inte svarade när jag pratade. Stannade och tittade på dig i vagnen och du hade somnat!!!!! Du är trött prinsessan efter allt du utsätts för……Vi gick tillbaka in och du somnade i sängen ganska omgående. Jag passade då på att läsa lite på ipaden, Du vaknade redan efter en timme och ville kräkas,så det blev en kort vila idag. Du låg dock kvar i sängen och kollade på film så det blev en annan sorts vila iallafall.

Strax efter kl 16 dök två damer från ögonavdelningen upp och kollade dig igen. Det hela slutade med att du fick några ögondroppar som vi ska ta morgon och kväll under 4 dagar för att se om det släpper i ögat (ska givetvis ge dig fuktdroppar 1 gång/timme fortsatt!). Direkt de hade gått, så satte vi på oss kläder igen och stack ut på promenad. Du ville inte riktigt gå själv utan jag tvingade dig att gå 10-15 steg till slut. Mormor och morfar kom på på besök när vi var ute  – gott för dig att se någon annan än mig, mamma eller någon i personalen!

Nu sitter du i sängen och kollar på Rasmus Nalle och jag ska snart störa dig med att tvätta peg’en.

Kvällen blev okej men du var lite orolig i kroppen och ville göra mängder av saker; vi läste ett par sidor i en bok, sedan ville du byta, detsamma gällde filmer. Till slut kom du till ro iallafall och somnade gott vid 20.30.

Mamma och Fille hade haft det jättebra i Lerum. Fille hade tyckte det varit jätteroligt. De har bubblat bubbelpool, badat bastu och åkt massor av vattenrutschbana. De var där från 10.30-17………En fin dag för dem!

Tack för idag prinsessan!

Trött.....

Trött…..

IMG_4639

Fille och jag i badhuset. Tjock mage......!?

Fille och jag i badhuset. Tjock mage……!?

 

Kommentera

