Familjedag

Idag har vi haft en riktig mysdag. Tog ledigt för Filip, tog lite sovmorgon. Köpte ljumna surdegsfrallor på bageriet. Så åkte vi väg till Vattenpalatset i Lerum. Filip var där första gången i sitt liv för drygt ett år sedan, det har ni sett ni som läser regelbundet. Då var vi, han och jag, där en HELDAG kan man lugnt säga. Gång nummer 2 vi var där var 29 november…….3 dagar efter att Meja dog. Vi var där, men på ett vis var vi alla långt därifrån……..Men då, 3 dagar efter att Meja försvann från oss, så hade vi ändå en fin dag – vi skrattade i vattenrutschkanor och njöt av varma pooler. Kan låta konstigt att vi gav oss iväg på trevligheter så direkt, men då hade vårat nya liv redan pågått i 3 dygn. Vårat nya liv som en mindre och sårad familj. Vi bestämde direkt att vi skulle fortsätta försöka leva. Kommer ni ihåg vad Filip sa kvällen efter Meja dog, när vi satt och tittade på foton och filmer tillsammans!? ”Ska vi leva ett helt vanligt liv nu då, fast det inte alls är som vanligt?”. Den meningen är så klockren – och ett bevis på Filips klokhet.

Idag var vi där i 5 timmar, vilket jag tycker är en heldag i ett badhus……Jag var helt slut när vi kom hem – av all värme och allt ”bubblande” och bastande gissar jag. La mig på Filles säng och stensomnade. Efter en halvtimme ville Filip, som uppenbarligen inte alls var lika trött som jag, ut och cykla – så då tog vi en runda han och jag i höstrusket.

Förresten i brevlådan idag låg ett kuvert från sjukhuset. Vi vill försöka få kontakt med den tyska hjältinnan som donerade celler till Meja – utan henne hade vi inte ens fått chansen. Sa det när vi dagen innan midsommar träffade en sköterska i transplantationsteamet. Hon skickade hem papper till oss, inväntade inte att jag skulle ta kontakt utan hon AGERADE – tack! För vissa samtal, vissa uppgifter blir liksom hela tiden puttade åt sidan – fast jag egentligen VILL. Men jag börjar lära mig hur jag fungerar, att energin inte räcker till åt ”allt” numer. Det vi ska göra nu är att fylla i ett papper med personuppgifter, som sedan kommer skickas till det tyska registret – så får vi hoppas att vi får kontakt med denna ”då 26-åring” och TACKA henne för hennes fantastiska insats!

Alla ni som kan, ni har väl anmält er? http://www.tobiasregistret.se/

 

 

Tisdag 8 oktober 2013

Älskade prinsessa, klockan är nu 9 och du sover ännu! Du har sovit HELA natten utan en enda kräkning!!!!!!! Kommer inte ihåg när det hände senast!? Så himla skönt för dig! Du har dessutom legat utan syrgas och syresatt dig fint! Så gott för din lilla kropp med lite ”ro”. Sköterskan har varit lika smidig som vanligt och på listan (alltså där vi skriver vad blöjor, kräkpåsar etc väger samt vad du får i dig) ute i slussen, så har hon målat Nemo till dig!

Ute är det GRÅTT idag, men varmt. 13 grader enligt telefonen. Det är otroligt fina färger på träden nu. Vi försöker att se naturens skiftningar mitt i all skit.

Igår kväll fick du förresten ingen prograf, då koncentrationen var lite hög. Vid 8 idag kopplades den på igen och den går i 3 timmar. Ditt blodtryck kl 8 var 119/79 – gränsen för att du ska ha blodtrycksmedicinen är 120/80…..de kommer att ta ett tryck lite senare igen så får vi se!

9.45 vaknade du, då hade jag duschat, fällt ihop min säng och dessutom hade läkarna varit inne och pratat. De hade inte så mycket nytt idag. Dagens värden är förresten; hb 89, lpk 2.4, tpk 26,neutrofila 1.8, crp 9. Vet inte när du hade så lågt CRP sist!?!?!? Nu ska du och jag läsa en bok innan det är dags för dig att ta en dusch.

Pappa hann hit innan duschen, så det blev så att han och du fixade den. Efter det satt du som ett paket i mitt knä. Det är så ljuvligt Meja. Jag njuter av varje sekund jag får vara nära dig. Vi satt där och mös länge länge.

Lite efter 13 fick vi åka hem igen och du tog dig en middagsvila direkt. Pappa hämtade brorsan nästan direkt och så fick vi några timmar tillsammans igen. Idag gick allt mycket bättre…….Du GICK idag också! Från Filles rum, ut till hyllan i hallen och så tillbaka!!!! HEJA MEJA!!!!!! Så satt vi på golvet i vardagsrummet och åt pytt i panna (du satt i soffan och kollade på) – det får bli som det blir med bordsskick Meja. Inget annat än att vi får vara tillsammans betyder något!!!!!!

Fille och jag körde pappa och dig till sjukhuset lite efter 18 och ni hade haft en bra kväll prinsessan. Du hade somnat runt 21.30. Filip var så NÖJD över att få ha dig hemma – han längtar efter dig så mycket…..

Så fantastiskt - sover här kl 9.34 efter en LUGN natt!

Så fantastiskt – sover här kl 9.34 efter en LUGN natt!

Jag och mina två älskade älskade ungar....

Jag och mina två (här väldigt suddiga) älskade älskade ungar….

4 thoughts on “Familjedag

  1. Fantastiska Meja! Det gör så ont när jag kommer på mig själv… att heja på och hoppas… hon kommer klara sig… men så minns jag… Det gör ont!

    På fredag ska jag till kyrkogården och tända ett ljus hos min väninna, det är 2 år sen hon förlorade sin kamp mot cancern. Jag kommer tända 2 ljus i år, ett till Meja också ♡

    Tycker det är gott att du skriver hur du tänker och känner Maria o jag hoppas du förstår att din blogg gör nytta. Känner er inte men är tacksam för att jag får läsa den. Du lär mig att njuta NU!

    Stay Strong!

  2. Vilken fantastiskt fin bild på en lugnt sovande Meja.
    Maria, jag har följt en nära vän några år nu efter att hennes älskade man dog alldeles för tidigt efter en kort dramatisk cancersjukdom. Hon uttryckte precis som du att hennes ork och koncentrationsförmåga var helt i botten efter förlusten. Men det är tre år sedan nu. Jag ser att hennes ork nu nästan är helt återställd och hon har en fantastisk förmåga att klara det hon vill klara av, bland annat 90% jobb, två barn och hus med trädgård. Jag tycker att hon är fantastisk.
    Jag är helt övertygad om att du också kommer att återfå ork och inititativförmåga efterhand. Var rädd om dej, lyssna på hur just din kropp och själ reagerar med tiden och våga tro på dej själv och din egen förmåga.
    Du är en stark person med massor av klokskap så jag tror på dej!!! Det gjorde jag en gång i tiden när jag fick förmånen att handleda dej i yrket och det gör jag idag.
    Kram från Jeanette

Kommentera

