Hos Meja

Som så ofta, så var jag idag hos Meja. Hade idag med mig en av de underbara sköterskor som tog hand om Meja, om oss. En av de sköterskorna som Meja verkligen tyckte om och litade på. Ännu en människa som jag önskar att jag träffat i ett helt annat sammanhang i  livet, men när verkligheten nu är som den är är jag glad över att hon finns….. Vi åt lunch först, på en liten restaurang i Mölnlycke. Första gången jag åt där var tillsammans med Micke, precis efter att vi varit på begravningsbyrån och pratat begravning……Idag blev det en härlig lunch med en härlig tjej. Mycket prat om Meja såklart, men också om livet i stort och barn och deras olika faser….. 😉

Så åkte vi upp till Meja. Hanna frågade om hon fick sätta en sak hos Meja, GIVETVIS. Det är fler som frågat om de ”får åka och hälsa på Meja” – självklart. Det känns jättefint att hon får besök. Och man måste givetvis inte ha med sig något. Men idag fick Meja ett eget akvarium av Hanna. Meja älskade ju akvariet på avdelningen och ville alltid titta till fiskarna (och mata dem i smyg…..).

Nu sitter jag och hör ljudet av en bilbana och två herrar som kör, en stor och en liten. Bägge verkar ha lika roligt……

 

Söndag 20 oktober 2013

Du har sovit helt okej inatt prinsessan – du har stånkat några gånger pga kissandet och från kl 6 har du varit vaken mestadels. Jag har sovit uruselt – för första gången på länge stördes jag något otroligt av aquapac’en, så jag fick stänga av den vid 5. Du bajsade lite inatt och du protesterade lite och ville att jag skulle byta – men vi mös istället och så bytte sköterskan som kom in just då. Vid 7 kom det sen lite mer bajs. Du har suttit och sett på ipaden sedan lite innan 7, igår hamnade vi på en rysk tecknad film om en flicka och en björn och denna ville du se idag igen…..det gäller att jag berättar detta för pappa nu, så han vet vad han ska söka på om du börjar prata om en flicka!

Jag har gett dig blodtrycksmedicin – har nu kopplat på slangen på knappen några gånger, men tycker att det är lite pilligt ännu. Igår sa du ”pappa är bättre på det här”…….men jag lovar Meja, jag kommer bli världsbäst jag med! 

Ute är det grått och regn – Fille har ju fotbollsskola idag och idag är det första gången inomhus! Spännande, i Lackarebäcksskolans gympasal! Det är ju där ni ska gå i skolan när ni blir större! 

Nu har jag suttit här och distraherat dig (iallafall försökt….) då du säger att du vill kräkas. Tiden har nu gått och du fick behålla bactrimet och ursofalken. När det var dags att ta om blodtrycket (som ju görs ett tag efter att medicinen gått in) så frågade jag dig om jag kunde ta en dusch. ”Jag klarar mig själv mamma, gå du in i duschen”. Stora kloka tjej! Så medans jag duschade kollade du blodtrycket med sköterskan. 

Du fick också duscha, det gick bra men det märks att det ”drar mer” i denna provisoriska cvk’n. Du mellanlandade i sängen där jag smorde in dig. När jag lyfte över dig till fåtöljen, så var det en liten blodfläck på handduken!? Titttade dig senare i rumpan, men såg inget. Vi får vara uppmärksamma……Du har bajsat några gånger idag och den sista var väldigt vattning – så jag bad dem ta prov på det, så får vi se om vi blir röda eller ej……För dig spelar det inte så stor roll, du får ju ändå inte gå ut i korridoren – nu handlar det enbart om pappa och mig! 

Dagens värden; hb 111, LKP 7.5 (+1.5), TPK 46, neutrofila 6.8 (+1.6), crp 10 (+6). En av läkarna var inne och det är inget nytt, utan bara ”tålamod” som han så fin sa…..

Nu vilar du middag. Jag sa innan du somnade ”Jag älskar dig Meja”. Då svarade du med ”Jag älskar bara pappa, mormor och morfar” – förgrömmade onge 😉

Precis när du vaknat kom pappa och Fille hit. De hade varit hemma och ätit lunch efter fotbollen. Pappa hade lagat nudlar med bacon, champinjoner, morot, vitlök, ägg och ostronsås. Brorsan hade ätit som en häst! När de kom hit, så kom middagen och då tryckte han i sig ett par pannkakor också……Vart tar det vägen på honom!? 

Du har haft det kämpigt under dagen med kissandet – du kämpar som bara den. Trots det ville du gå ner till lekterapin en stund, så vi gick dit allihopa. Du orkade inte gå runt något, men satt och läste och tittade på brorsan som lekte. Skönt att vara tillsammans hela familjen en stund.

Tillbaka på rummet hade klockan blivit 17.30 och då var det dags för brorsan och mig att åka hem – det är ju förskola imorgon igen! Filip hade svårt att säga hejdå idag och vi förstår honom så väl. Hela denna situationen är så absurd, med en massa hejdå hela tiden…….det är otroligt jobbigt och påfrestande. Det är svårt för någon utanför vår lilla fina familj att förstå hur vi verkligen lever och hur vår vardag ser ut.

Pappa och du hade fixat alla kvällskontroller och ni hade avslutat dagen med att se på den ryska tecknade filmen. Så hade ni läst en massa böcker innan du somnade vid 22.

Tack för ännu en fin dag prinsessan – vi älskar dig!!!!

Lisstan som satt på insidan dörren där "dagens värden" skrevs upp......

Lisstan som satt på insidan dörren där ”dagens värden” skrevs upp……

En nyduschad hjälte.

En nyduschad hjälte.

En liten men stor tjej i en stor säng.

En liten men stor tjej i en stor säng.

Fam Alphov på lekterapin - fick ju bara vara där när det var stängt.

Fam Alphov på lekterapin – fick ju bara vara där när det var stängt.

IMG_2329

Mina tre.....och så Pippi såklart

Mina tre…..och så Pippi såklart

IMG_2335

 

5 thoughts on “Hos Meja

Kommentera

