Halloween, alla helgons dag, stor insamling

Halloween. En högtid som inte alls ligger mig varmt om hjärtat, eller känns ”bekväm” på något sätt. Förmodligen för att jag inte alls är uppvuxen med den. För mig är det bara ett kommersiellt jippo……Att halloween dessutom förknippas och/eller förväxlas med alla helgons dag är osmakligt enligt mig. I fredags fixade jag en pumpa att ha på trappen, för Filip är det ju inget konstigt med halloween. Så fick han gå till de närmsta grannarna och knacka på……..

Så blev det lördag och alla helgons dag. Tack till alla er som på ena eller andra sättet visade oss extra omtanke igår. Vi åkte till Meja när det började skymma. Hade med oss fina vänner från sjukhuset – kämpen Leah som slog cancern på käften och hennes kämpar till föräldrar Nabilah och Peter. Kaffetermos, mjölkflaska och donuts (av Fille väl utvalda……) var nerpackade, tillsammans med en massa ljus. Det blev ett par fina timmar hos Meja med såväl tårar som skratt. Vi tände som sagt var flera ljus, men där brann flera när vi kom – tack till ni som tänt. Det värmer. Kyrkogården var igår förvandlad till en stjärnhimmel – magiskt vackert. Men så fel att vi stod där, vid vår dotter och lillasysters grav…..När vi kom hem på kvällen knackade det på och jag hörde ”bus eller godis”. Fick ta ett djupt andetag och tänka att det är inte barnen som ska ha koll på vilken dag man ska ge sig ut och ”spöka” – det ska deras föräldrar ha koll på. Det var två snälla spöken iallafall, vi fick teckningar av dem.

Finaste storebrorsan tände alla ljusen

Finaste storebrorsan tände alla ljusen

IMG_0062

Fikatime.....

Fikatime…..

Saknar dig älskling

Saknar dig älskling

Dagen idag har gått i barncancers tecken. Eller varför skriver jag så!? Vi andas och tänker barncancer varje dag, som jag skrivit förr – vi har varit, är och kommer alltid leva i cancervärlden. Micke har varit iväg och cyklat klunga med teamkamrater och spånat vidare på idéer kring insamlingen. Filip och jag var nere på Möllan här i Mölndal där det var en stor auktion och försäljning av olika slag till förmån för barncancerfonden västra. Tyvärr lyckades jag inte haffa Jessica, som är initiativtagaren till detta fantastiska event. Däremot pratade vi en del med Eddie Bengtsson, som har lagt mycket tid och hjärta inför och på denna dagen. Tror att det kom in drygt 100000 kronor vilket är helt otroligt! Mejas supersnöre låg i Barncancerfonden Västras monter – ett riktigt supersnöre ”säger mer än en broschyr”. Jag har ju flera gånger skrivit hur otroligt rörande det är när ni som läser kommenterar eller hör av er på något sätt. Idag, nere på Möllan, kom en tjej fram till mig och frågade om jag är Mejas mamma. Hon berättade att hon läser min blogg varje dag och att hon tyckte hon kände igen mig. Tack snälla för att du ”gav dig tillkänna”! Och TACK för det du sa till Filip.

SuperMejas supersnöre

SuperMejas supersnöre

En flygande Filip

En flygande Filip

Detta var helgen i korthet. Imorgon ska jag börja jobba………

 

 

 

Söndag 2 november 2013

Natten var rätt stökig här – du var vaken en sväng vid midnatt och mådde illa. Satt bredvid dig och sa att du fick säga till när du ville lägga dig. Efter ett tag när jag tittade på dig, så satt du och sov älskling. Vid 3.30 vaknade du igen och så var vi vakna till 5.30……illamående, bajs mm. Så vi läste lite, såg lite på Arthur på ipaden…..så fick du illamåendemedicin och sen somnade du gott och sov till 8.

Värdena har inte gått ner idag!!!! Har haft så svårt att sova inatt Meja. Denna ständiga ”jakt” på bättre värden…….Idag är de hb 78, LPK 1.6 (+0.2), TPK 36, neutrofila 1.1 (+0.1), crp 30. Doktorerna har satt ut ambisomet, så nu ska du få diflucan i knappen istället. Den ”kaliumsparande” vätskedrivande medicinen är även den utsatt.

Morgonmedicinerna gick fint och sen ville du in i duschen då du ville ha rena kläder på dig – jag köpte en Hello Kitty-klänning och matchande strumpbyxor till dig häromdagen. Duschen gick FINT och nu har du dina FINA kläder på dig!

Sköterskan har lagt om över cvk och knapp med då de som sattes på under narkosen började släppa redan under uppvaket……

Vi får åka hem en sväng,men du ska få blod först. Aggregaten var slut, så det har blivit lite fördröjt så ett tag efter kl 13 kommer vi förhoppningsvis komma härifrån!

Vi åkte hem ca 13.15. Så fick du dina 14-mediciner som du kräktes upp……jag ringde och pratade med en sköterska som i sin tur ringde en av läkarna. Vi behövde inte hämta nya doser på sjukhuset. Vällingen efter fick fu behålla.

Även idag så gick du riktigt mycket. Du säger att det är jobbigt, men du KÄMPAR. Du hade det kämpigt även med kisset idag -jobbigare än på länge tycker vi. ”Det kommer inte ut” som du säger. Sista blöjbytet hemma innehöll en STOR blodklump…..Fy tusan så ONT det måste göra!

Filip och mormor morfar är ju kvar i stugan och fick idag besök av farmor och farfar.

Jag körde tillbaks pappa och dig till sjukhuset vid 18 och du hade det fortsatt kämpigt med kissandet och även med klåda. Så låg du -800 i balansen (alltså hur mycket du får i resp ur dig). Så en kompress fick läggas i blöjan igen, socker i urinen?! Diabetes!? Jag var ju ensam hemma och minutrarna går SÅ långsamt. Älskade Meja, nu vill vi ha medvind!

Möttes av  denna teckning på "listan" - ritnattsköterskan hade varit i farten igen, underbart!

Möttes av denna teckning på ”listan” – ritnattsköterskan hade varit i farten igen, underbart! För er som inte kan er Mumin, så kan jag berätta att det är Too-tici!

 

One thought on “Halloween, alla helgons dag, stor insamling

Kommentera

