Filips första besök på IVA

Kommer aldrig glömma denna dag förra året – liksom alla andra dagar förra året…….Men just denna dag, gick Filip in genom dörrarna på IVA för första gången. Som 5-åring ”borde” han tyckt det var lite otäckt kan man tänka med alla slangar och maskiner, men inte…… Efter att ha tvättat och spritat sina händer (alla barn som varit i denna värld är EXPERTER på handhygien…..) så gick han rakt fram till Meja och pussade och kramade henne. Som så många gånger förr, blev ögonen tårfyllda på Micke och mig.

Imorgon ska jag försöka svara på alla fina kommentarer. Nu ska jag ta lördagskväll med mina prinsar. Prinsessan var jag hos förut, en tjejträff där med granntjejerna…….

 

 

Fredag 8 november 2013

Pappa gick upp till dig vid 6.45 och fick en rapport hur natten varit. De hade sugit upp rätt mycket slem och till och med lyckats höra ditt eget andningsljud på din vänstra lunga. Den var helt tät igår så det är ett bra framsteg! Du hade också lite högre temp, 38.2 så du har fått alvedon och den har nu gått ner till 37.2. Ännu ett tecken på att du har infektion i kroppen. Sammantaget så hade du haft en ”lugn” natt efter alla förutsättningar. Pappa hade förresten gått ner till avdelningen vid 23 igår och somnat direkt. Med tanke på det sista dygnets alla händelser och LITE sömn, så förstår jag att han somnade fort…..

Jag kom hit direkt efter att jag lämnat brorsan på förskolan. Du är så FIN där du ligger prinsessan……det gör så ont i mitt hjärta att se dig så här.

Vid 11 körde vi ”dusch” dvs helavtvättning i säng. Pappa tvättade dig och jag assisterade med våta kompresser. Pappa är så otrolig med dig Meja – ni är ett sådant superteam!Din syresättning gick upp och din puls gick ner när vi fixade med dig. Givetvis berättar vi hela tiden för dig vad som händer och sker. När vi var klara, kom en av doktorerna från avdelningen samt en läkare som jobbar på benmärgslab. Hon är ute kliniskt för att se ”barnen och inte bara celler” som hon sa. Hon berättade att de INTE ser någon leukemi……herregud, tårar av glädje!!!!!! Denna psykiska terror vi HELA tiden utsätts för är helt omänsklig……Har varit så orolig att skiten är tillbaka, men nu är det inte det Meja! HEJA DIG!!!!!!

Under dagen har man fortsatt fått upp mycket slem. Ditt blodtryck har legat högt, man trodde du hade abstinens av morfin så preparatet byttes. Sedan provade man en intravenös blodtrycksmedicin men då gick bara pulsen ner. Det sista man gjort är att man gett dig din ”vanliga” blodtrycksmedicin i knappen och nu har det sjunkt rejält. 89/48 ligger det på nu.

Mellan 12.15-14.15 är det vila här på iva och då är vi ”portade” (så länge det är ”stabilt” så klart – hur stabilt det nu kan vara när man ligger på iva……). I och med att vi ändå inte får vara här, så åkte pappa och jag till Allum. Där åt vi lunch och sedan körde vi lite racershopping. Vi har ju inte direkt haft tid/ork eller möjlighet att shoppa de sista månaderna……Har bara gjort de inköp som varit ”ett måste” vilket ju är kläder till Filip som bara växer och växer……Vi var supereffektiva där och var tillbaks i god tid, så gott att komma tillbaka till dig.

Nu har pappa åkt för att hämta Filip, så ska han höra om han vill åka upp till mormor och morfar och sova där. Han behöver all uppmärksamhet han kan få, han vår stora superhjälte. Igår sa han; ”Mamma, vet du varför jag ibland inte vill åka till förskolan?” Näe, svarade jag. ”För där glömmer jag hur jobbigt vi har det…..” Men är inte det skönt för dig sa jag då. ”Nej, jag vill inte glömma av att jag har en lillasyster”. Sa till honom att han inte ska tänka så, du finns kvar trots att han släpper dig med tanken. Han älskar dig så mycket Meja, och du honom…….jag längtar SÅ tills den dagen du har ORK att visa all den kärlek du har inom dig.

Pappa och Filip kom till oss, efter att ha tagit ”vägen om avdelningen” där de åt mat. Fille hade då passat på att leka med en sköterska också – härligt! Direkt han såg dig, så gick han fram till dig och pussade och kramade dig. Han var lite fundersam över varför du måste ”sova” så mycket just nu. Pappa hade i bilen hit försökt förklara detta med respiratorn, men det är såklart inte lätt för en 5-åring att förstå allt.

Filip och jag åkte härifrån vid 18-tiden, åkte då upp till mormor och morfar. Där kalasade vi på en hummer på 1.6 kg! Den största hummer jag sett! GOD var den också! Som vanligt blev det en bastu för Fille ;-.)

Kvällen för dig hade varit ganska lugn med lite feber och ”trixande” med syrgasnivån. De hade sugit upp ganska mycket slem.

Pappa var kvar hos dig till 22.45 och allt hade varit lugnt och fint när han gick ner till avdelningen för att sova.

Tack för en fin dag prinsessan med fantastiska besked angående leukemin!!!! Vi älskar dig så otroligt mycket!!!!!

Förresten, du fick neupogen för att boosta de vita.

IMG_2431

Hummern var större än den ser ut……Mättade 4 personer!

IMG_2432

 

7 thoughts on “Filips första besök på IVA

  1. vilken otrolig storebror du är Filip.meja har tur som har dig som sin bror.kram till dig o resten av familjen./linda

  2. Det finns inte bara en Supermeja…. utan även en Superfilip, en Supermaria och en Supermikael också! Ni är en Superfamilj ♡ Styrkekramar till er alla ♡

  3. Jag som inte har gråtit på flera år gråter nu floder varje kväll… Det känns så grymt att er älskade Meja ska behöva gå igenom denna tuffa behandling! Önskar så starkt att slutet på sagan hade blivit en annan…! Känner stor beundran för er styrka och öppenhet! Det är inte rättvist att ett så högt älskat, oskyldigt barn ska behöva genomlida en så elak sjukdom! All kärlek till er//Camilla

Kommentera

