Fars dag förra året

Skulle ju svarat på kommentarer igår, men det har inte blivit av ännu……Nytt försök får göras imorgon……

Förra året var det fars dag som idag, men inte ett ord står det om det i dagboken. Hade liksom fokus på annat…….Men när ni läser nedanstående så inser ni vilken pappa mina barn har. Men det finns en sak som han inte var en höjdare på…….att fixa Mejas hår. Filip pratar ofta om hur Micke sprang och jagade Meja med balsamspray här på mornarna när jag åkt till jobbet. Hon såg ut ungefär så här varje morgon, så en flaska höll inte så värst länge……

Vår älskade lilla trollunge!

Vår älskade lilla trollunge!

 

 

Söndag 10 november 2013

Natten hade varit ganska lugn för dig. Pappa gick upp till dig vid 7 och då höll de på att röntga dig. Du hade varit ganska vaken emellanåt och försökt prata – pappa kämpade för fullt med att försöka ”se” vad du sa, det kommer ju som sagt var inga ljud pga slangarna i halsen.

Jag och brorsan kom hit vid 10.30 ca. Tanken var att pappa skulle åka med Fille på träningen, men fick reda på att du skulle kopplas ur respiratorn och då kände jag att jag inte fixade att vara här själv. Bättre för både dig och Fille att pappa stannade kvar. Din pappa är helt otrolig – trots att han är hur orolig som helt, så utstrålar han ett sådant LUGN mot dig. Och jag är bättre på att vara med Filip än vad pappa är just nu. Så brorsan och jag åkte iväg på träningen och han kämpade som en TOK! Han var tvärilsk på mig då jag ej tagit med hans Sverigekläder………men det gick över till slut……

Fick reda på att vätskan i hjärtsäcken var kvar. Läkare här på IVA gjorde ultraljud själva och gjorde bedömningen att ett vanligt dränage kunde sättas. De sövde ner dig helt då och så tömde de direkt 1 dl vätska.

Efter fotbollen åkte Filip med Elias hem, så åt han lunch där och badade. Så var han där hela dagen och på em/kväll var han med hemma hos deras mormor och morfar och käkade. Han var supernöjd på kvällen, nöjd med hela helgen!!!!! Han och morfar var förresten på bio igår och såg Alfons. Det är skönt, för han verkade inte känna det som om han varit bortlämnad hela helgen – utan mer att han haft en KUL helg!

Det var sagt att man skulle koppla ur dig ur respiratorn vid 14. Vilan här är ju mellan 12-15-14.15. Pappa och jag satt nere på vårat rum och vid lite innan 14 ringde de då du ville ha pappa där. I vanliga fall brukar föräldrar inte vara med när man kopplar ur respiratorer, men i ”Mejas fall är det nog bra om pappan är med då hon blir så lugn” – Filip och du har världens finaste och bästa pappa, men det visste vi ju sedan länge! Iallafall, när han kom upp till dig så hade du ”mimat fram” att du ville att jag skulle komma hit.. Rusade upp så klart! När vi sagt hej och jag pussat på dig, sa du till pappa att jag skulle gå härifrån……underbara älskade unge. Det är så BRA att du säger hur du vill ha det! Jag gick ner till rummet igen och satt där som på nålar tills pappa ringde och sa att allt var klart! Han får  ta över skrivandet nu och förklara vad som hände här inne……

(Mickes ord); När de kopplade ur respiratorn så började de med att du fick sitta upp. Alla slangar var fortfarande i dig och nästa steg var näsdroppar. Doktorn ledde det hela med en otroligt fast hand. Till saken hör att du kräktes precis innan det var dags att koppla ur dig, men det var också det enda som kom. När de tog bort slangen gick det ruggigt fort. Slangen drogs ut och de ville se att du andades bra själv. Därför hade de skruvat ned ”sovmedicinen”  tidigare för att göra dig mer vaken. Allt gick bra och du hostade, andades och fortsatte prata. När man varit nersövd som du varit är man hes när allt tas bort. Jag tror du tyckte att din röst lät konstig. Du behövde ha syrgas fortsatt från en slang.

Mamma åkte hem på eftermiddagen och hämtade Filip hos Elias. Du och jag hängde på rummet till klockan 1, då gick jag ner till avdelningen. Nu är du ur respiratorn prinsessan. Nu fortsätter vi kämpa och jag säger som du sa på kvällen när du hade ont. Fuck! Sen sa du fan, fan, fan! Undrar var du hört detta…….

Innan du somnade ikväll, så skickade du ett sms till mamma – med skakiga fingrar skickade du iväg en massa figurer till din älskade mamma.

Tack för idag prinsessan! Jag älskar dig!

4 thoughts on “Fars dag förra året

  1. Vilken underbar morgonfrisyr! Jag trodde inte att någon kunde trassla till håret under natten värre än jag (gissa varför jag alltid varit korthårig), men jag ser att det är så. Och hur i all världen kunde hon lära sej dessa kraftuttryck…? Men de kom ju verkligen vid rätt tillfälle. Som du sagt tidigare, Maria, i samband med helvetessjukdomen cancer så har de sin plats i språket. Läser i GP ikväll att forskarna gjort en upptäckt som förhoppningsvis ska leda till effektivare behandling av en allvarlig form av barncancer. Heja, heja. Jag önskar så innerligt att forskningen kunnat förhindra er oerhörda förlust. Tänker på er ofta, ofta. Kramar från Jeanette

Kommentera

