Sniglar…..

Som jag så många gånger skrivit, för att orka gråta måste jag skratta. I helgen, när pumpan fick brinna en sista gång, fick jag mig ett gott skratt. Skulle gå ut och släcka den, men den var redan mörk. Så här såg den ut…..

IMG_0086Scary va!?!? Några stackars desperata sniglar som mumsar nattamat……

Blir inga svar till er idag heller. Satte på datorn sent. Har idag lekt (måste ju leva upp till det Fille sa för ett tag sedan – att jag är rolig att leka med……) ; vi byggde upp en playmobilvärld där allt möjligt galet hände. Inga telefoner, ipads eller datorer i närheten – skönt. Ska bli bättre på att lägga telefonen ”utom räckhåll”……

Fick idag en SuperMejafigur – mer om den imorgon…..

 

 

Måndag 11 november 2013

Pappa var uppe tidigt hos dig. Du hade sovit skapligt under natten. Fick reda på av läkaren att den dos morfin du stått på under natten hade gjort att en människa som ”inte stått på morfin på ett tag” hade slutat andas direkt. Då förstår man att du varit rätt drogad…… Läkaren förresten – han och jag bodde grannar när vi var små……återigen, världen är liten……

Röntgen av lungorna gjordes även idag och ett nytt ultraljud gjordes på hjärtat. Det såg bra ut gällande vätska – så man kopplade bort dränaget – skönt för dig då du haft VÄLDIGA smärtor från det. Totalt var det TRE deciliter vätska i hjärtsäcken – ditt hjärta måste ju fått jobba OTROLIGT!

Ditt crp har gått upp idag till 79 (tror jag det var…..). Du har fått påfyllning av trombocyter även idag. Personalen här på IVA är helt fantastisk. Det är ett sådant lugn här. När du var helt nersövd, så behandlade de dig som ett vaket barn. Idag på vilan (du sov när vi gick) så gick pappa och jag till restaurangen och köpte oss sallad. När vi ätit, kikade vi in hos dig och då satt barnsköterskan och läste för dig. När vi kom tillbaks vid 14.15 så sov du gott igen.

Angående vätskan i hjärtsäcken förresten, så sa läkaren här uppe att de skickade iväg lite på odling samt ”förmodligen se efter celler”. Fick då kalla kårar…….gick ner och pratade med en av läkarna på avdelningen och han sa att de inte gör det då ju benmärgsprovet inte visade några leukemiceller. Puh……det är inte mental vila EN sekund Meja……

Idag tempar du av och till och du är SVULLEN i ansiktet. Katetern sitter kvar, de funderade på en spolkateter men det uteslöts då det tydligen inte finns så små rör som behövs till dig.

Jag åkte från er vid 15.30 ca för att hämta prinsen. Vi åkte till ICA och handlade och det tog sin tid – han ville kolla på ALLT 😉 Frågade där om han hade något önskemål gällande middag; ”Hummer, krabba, räkor eller havskräftor” blev svaret…….hrm……när jag sa att det blev lite svårt att fixa idag så sa han ”okej, potatiskroketter då”. Han är skön din bror!

Pappa har ju varit hos dig många många nätter nu Meja och det har varit LÅNGA dagar för honom. Jag känner mig helt färdig, så TRÖTT i både huvud och kropp – så hur pappa känner sig kan jag bara försöka förstå! Men det är ingen rast och ro att vara hemma heller, men det vet jag att du förstår…….tänker på dig VARJE sekund och vill veta vad som händer hos dig. Men vi kämpar Meja, för dig och för FIlip. Denna psykiska tortyr är vidrig.

Brorsan somnade gott vid 21, innan det sa han ”Det saknas 2 här hemma – en stor och en liten”. Jag kan inte annat än att hålla med…….saknar så att vara ALLA FYRA mer än något annat!!!!!!

Din och pappas eftermiddag hade varit okej. Du hade sovit mycket. Syrgasen och varmluften har gått hela tiden och du har legat bra i pox. Men som pappa sa, ”det märks att du är sliten prinsessan då du är väldigt trött”. Och så alla mediciner som gör dig än mer trött….Trots allt detta, så hade du försökt prata och ”vara som vanligt” de stunderna du var vaken. Vi har sagt det förut, men det kan sägas om och om och om igen – du är en sådan jäkla kämpe!!!!!

Pappa var hos dig hela kvällen, så sa han till slut att han skulle gå ner och sova (du hade varit halvslumrande) – då hade du nickat. Älskade unge, du accepterar alltså att sova själv med främmande människor. Modig är ordet. Detta är första gången du sover utan oss, förutom alla nätter här när du varit nersövd då såklart……men du har inte ens hunnit sova över hos mormor och morfar. GALET.

Klockan hade varit 23.30 när pappa gick ner- men det hade tagit ett tag för honom att somna. Han hade avslutat dagen med ölkorv och juice – delikat nattamat…….

Tack för ännu en fin dag prinsessan, nu hoppas vi att vi kommer till avdelningen imorgon! Vi älskar dig!!!!

7 thoughts on “Sniglar…..

  1. SuperMaria! Du skriver en blogg och delar med dig av det värsta en förälder kan gå igenom…. Tycker INTE du ska känna dig stressad och/eller tvungen att svara oss som valt att läsa bloggen. Du gör helt rätt i att leka med SuperFilip istället ♡ Styrkekramar

  2. Fina fina mamma och pappa! Ni gjorde verkligen allt för att era små, både på sjukhus och hemma skulle få kärlek, glädje, livslust trots den oerhörda press ni levde under! Stor kram

    • Ja Eva, med stolthet kan jag säga att vi gjorde det – vi gjorde ALLT för dem bägge. Det är en trygghet i sorgen – att inte ångra något, eller tänka på vad vi borde gjort……

  3. Så läste jag resten av inlägget. Vad finns att säga? Ni har det tufft, hur tufft kan jag inte inse, eftersom jag aldrig varit där. Allas våra svårigheter är olika och jag tycker att ni är fantastiska som visar oss ”andra” hur ni som drabbade har det. Skavsår finns alltid i livet. Barn som föds missbildade eller har en annan problematik. Men det är just skavsår. Sonen med missbildningen är vuxen idag. Han ser sin missbildning som en normal sak. Som förälder har ju alla år varit svåra, mobbing på grund av det inte helt perfekta utseendet, massor av besök på det stora sjukhuset. Massor av provokativa uttalande från mig, byte av läkare osv. MEN vår son finns fortfarande här. Så vår kamp blev en positiv händelse. Blir så ledsen när det blir som för er. Som arbetande inom sjukvården möter man många svåra saker. MEN det är ändå familjen vi skall värna. DE har det svårast.

Kommentera

