Kärleken är…….och så nära så nära cancern är oss

Igår var jag på Jills krogshow på Rondo. Alltid ”intressant” att se hur folk beter sig när de släpps ut på stan……Det kändes TREVLIGT att vara på något ”vanligt” – sådant som vanliga människor gör. Jill är fantastiskt duktig – bred i sin musik, liksom jag (alltså vad jag lyssnar på, inte vad jag ”behärskar”……). Så kom den, ”Kärleken är” – var inte alls beredd. ”En ängel flög förbi, mot himmelen så fri – men hon lämnade sitt leende på vår jord”………Den hade vi på begravningen. En otroligt begåvad tjej spelade och sjöng då, samma tjej som spelade och sjöng på Mejas och Filips dop. Har inte lyssnat på den sedan dess. Hade jag satt igång den på youtube hade det varit en sak, men att få höra den live med allt vad det innebär. Det var jobbigt. Tårar rann från första tonen. Skönt var att jag satt mitt emellan 2 fantastiska vänner som varit närvarande längs hela resan. Fick direkt en varm hand från ”varje håll” och deras tårar rann i takt med mina. Så här kommer det vara livet ut. Meja är med oss hela tiden, på ena eller andra sättet.

Och detta med att cancern är nära oss…….Sen eftermiddag var Fille och jag i huset ”snett över gatan” hos relativt nyfunna vänner. Det är konstigt, vi har bott i våra hus i många år – men det var först efter Mejas död som vi började ”prata på riktigt” och nu känns det som om familjen funnits i hjärtat för alltid. Har lärt mig ”selektera” vad som är äkta och inte! Innan vi gick dit förresten, var Fille med sin bästa kompis morfar på Säve flygplats. Planen var en flygtur, men vädret satte stopp. Så idag blev det ”bara” att titta på plan och helikoptrar som lyfte och landade, titta på plan i hangaren, dra ut ett plan och sitta i, starta motorn, gasa……..Filip var så NÖJD och frågade morfar glatt om de kan ”göra om detta snart” 😉 Så blev det en massa lek efter denna härliga utflykt, grannkillen Anton är 2 år yngre men väldigt lik Fille på många sätt. Mat och lek och pepparkakor – helt plötsligt var det lördag!? Hursom när vi skulle gå hem, så sa jag till mamma Annelie ”hoppas nu det inte blir något med Julia”. Julia är lillasyster som var förkyld sedan flera dagar och nu i eftermiddag/kväll fått lite feber. Går hem till oss och Fille säger till Micke ”Mamma sa att Julia kanske får cancer”. ?????? Vår älskade prins tolkade ”Hoppas nu det inte blir något” som om Julia kanske har cancer…….För honom är feber början till cancer. Förstå vilken galen värld han levt/lever i……Fick förklarat för honom att jag, när jag sa så, menade att jag hoppades att det inte skulle bli något långvarigt, att feber ofta går över på några timmar när man är såpass liten……

Ready for take-off.....

Ready for take-off…..

 

 

Onsdag 13 november 2013

Jisses, det har varit en kämpig natt loppan. Du har haft ONT av kissandet (trots katetern) och varit törstig. Vet inte hur många gånger vi bytt blöja och du druckit…….Sköterskan har spolat katetern flera flera gånger. Du har varit superduktig och låtit personalen byta blöja, så att du och jag har kunnat mysa! Du har haft syrgas hela natten (ca 10 liter tror jag) i tratt.

När jag gick in i duschen på morgonen, så satt en barnsköterska och läste för dig. Tyvärr kräktes du en gång, när du fått blodtrycksmedicinen –  men sköterskan ”tittade ner” i spypåsen och tyckte inte att vi behövde ge den igen.

Du har inhalerat ventolin, du hatar det men du är GRYM! Flera av doktorerna var inne förut och imorgon blir det ultraljud av hjärtat igen. En urolog är kontaktad angående ditt kissande. De ska försöka att ha trombocyterna liggande runt 50 för att förhoppningsvis undvika alla dessa stora koagler. Efter ett tag kom en av doktorerna tillbaka och sa att chemirismprovet (alltså provet på hur fördelningen ”tyska celler” och Mejaceller är) kommit och det såg bra ut! Så himla skönt älskling. Det SKA bli ordning på allt – det får ta den tid det tar även om vi alla önskar att det skulle vara bra NU!!!!

Pappa sov 10,5 timmar inatt – undrar när han gjorde det sist……

Dina värden idag är hb 93, LPK 1.4, TPK 15, neutrofila 0.9, crp 89 (130 igår).

Från och med nu ska du förresten inhalera regelbundet samt så ska de spola igenom katetern innan de ger vätskedrivande. ALLT för att du ska få det så bra som möjligt. Vi står över dusch idag, men imorgon försöker vi oss på det!

Klockan är nu 13 och du har ÄNTLIGEN kommit till ro! Det har hänt grejer här HELA tiden så du har inte fått chansen att vila riktigt.

Du har förresten fått 10 ml neocate och lactulos. Ikväll ska du få några laxerande droppar också, så hoppas vi att magen kommer igång på dig!

Jag åkte för att hämta brorsan, så pappa kom till dig. Eftermiddagen hade varit ganska lugn och fin. Du är trött, så du hade somnat tidigt. Syrgas behövdes, så vi får se hur natten blir. Vi hoppas på en ”lugn” natt så du får återhämta dig!

Vi älskar dig och Filip mest av allt!!!!!

Kommentera

