Somnade gott….

Somnade gott bredvid prinsen och har sedan suttit i telefon. Nu blir det kvällen…..

 

 

Måndag 18 november 2013

Har sovit så illa inatt älskling. Att varken ha dig eller brorsan bredvid mig….!? När hände det senast!? Klockan ringde 6.40. Pappa har ett minutiöst schema på morgonen, så jag höll mig undan tills han var klar 😉 Gick in i duschen när han gick upp och fick ett sms ”du kan skynda dig lite. Ingen panik, men du kan skynda dig lite”. F-n…….jag som hade hoppats att allt skulle vara ”lugnt och fint”. Du är en sådan KÄMPE loppan! Skyndade på såklart och kommer upp och ser dig ligga på rygg med 81 i saturation, 85% syrgas. Man har fått ”pumpa upp manuellt” ett par gånger (varje gång detta görs finns risken att dina lungor sprängs)och under natten sugit slem manuellt. Precis när jag kom var det vändningsdags och du lades över på vänster sida. Din saturation gick upp till 91-92. Röntgen har gjorts på morgonen här ”som vanligt”. Ditt crp har stigit till 110 (86 igår). TPK 21, LPK 5.3 (6.2 igår). Du fick inget neupogen igår (du vet ”dopingen” för de vita). Idag får du ur dig koldioxiden fint, igår var det svårt. Nu tar vi nya tag loppan – pappa och jag (om många runtomkring) är med dig älskade unge.

Du har tydligen fått ventolin vid 2 tillfällen inatt, små doser precis som igår. Idag är det 2 sköterskor här inne, bägge nya för oss. Herregud så många människor vi träffat genom denna resa, allt från clowner, lokalvårdare, röntgenpersonal…..listan kan göras precis hur lång som helst! Som väl är har det känts bra med de flesta av dem.

Fick precis besked att höger lunga idag ser sämre ut. Vänster ungefär som igår. Ditt crp har ju gått upp också. Känns inte alls bra detta älskling……

Nu är klockan 9.45 och sedan en kvart tillbaka är du kopplad till ännu en maskin; NO. Ett sista försök…….man vill vidga kärlen i lungorna för att underlätta gasutbytet. Den läkaren som vi hade ”första dagarna första iva-svängen” är här idag. Hon är väldigt rak i sin kommunikation…..”lungorna låter bedrövliga, lungröntgen ful och detta är ett sista försök”……Mejapeja – är vi nära att förlora dig!?!?Vi som kämpat så OTROLIGT – vi har knappt känt bitterhet längs vägen. Vi har inte ”missunnat omvärlden” någonting. Vi har inte lagt kraft på att bli arga/ledsna över de vänner och bekanta som tyvärr inte hört av sig så mycket till oss.  Vi har kämpat med dig VARJE sekund och vi har lagt fokus på RÄTT saker. Vi har kämpat så för att hålla ihop vår fina familj och vi har gjort det BRA, mitt i all skit. Pappa är den som har styr oss och sett till att vi inte tappat fokus och kraft. Jag är så otroligt lyckligt lottad som har en sådan fantastisk man och två sådana helt otroliga barn. Älskar er mer än livet själv!!!!!

En sköterska har kuffat om knappen då det läckte ur den. Så har vi tvättat dig. Det var längesedan du duschade nu loppan.

Klockan är nu 14.40 och det är snart skiftbyte för personalen. Pappa och jag var nere och åt lite lunch, för att sedan ta oss en promenad. Köpte oss en kaffe och träffade där en sköterska från avdelningen och på promenaden träffade vi en annan. Fick höra att personalen ”där nere” tänker mycket på dig loppan!

Din temp är i detta nu 37.8, 38.9 när du vaknade.Du har fått rejält med sovmedicin. Ditt blodtryck är nere på 73/33……Man har tagit luftvägsblock, en pinne i näsan och ett prov i halsen. Just i skrivandets stund känner vi oss mer positiva än tidigare idag (förstå hur det svänger älskling……och hur små detaljer kan göra oss glada eller oroliga. Pratade med läkaren om gårdagen (skrev inte i detalj hur det var tror jag). Förmiddagen var rätt så ”passiv”; du låg på ett och samma sätt, man fick inte upp något slem, du kissade dåligt mm och poxen var låg. Så kom em/kvällssköterskan  och ”röjde runt”; in med mer kissmedicin, in med läkare som sög manuellt mm. Fick väl egentligen inget riktigt svar hur det kunde ”vara sådan skillnad”.

En av våra favoritbarnsköterskor har varit här på dagen och han är väldigt väldigt fin mot dig. Han pratar så fint med dig, klappar på dig och ger dig mycket kärlek. När vi hade varit ute och pratat med läkaren och kom in igen, så satt han på en stol bredvid dig och höll dig i handen – det kändes så gott i mammahjärtat.

Du har fått trombocyter här förresten och fick så även inatt. Vet inte hur många pärlor vi glömt till supersnöret under dessa dagar – men du har ju ”så det räcker ändå”, ditt supersnöre är nu många många meter.

Klockan är 16, syrgasen har behövts höjas. Innan har vi tagit ”halvdag för halvdag”, nu är det inte ens timme för timme utan minut för minut.

Blod är nu beställt. Jag har varit nere och ätit en ”delikat” pasta. Precis när jag slängt i mig den, kom en av sköterskorna in på rummet och sa att de skulle beställa pizza och undrade om vi ville ha. Ringde upp till pappa och han sa såklart ja – han hade tur han!!!! Just i detta nu sitter han och läser för dig…….

Pratade med morfar och han och Fille hade varit i en leksaksaffär i Kungälv i 40 minuter. Innan de gick in, hade de gjort klart att inget skulle köpas. Morfar sa att Fille frågat säkert 100 gånger; ”kan vi köpa denna?”. 😉 Men leksakskataloger hade han fått med sig iallafall, så nu har hans ”önskelisteprojekt” fortsatt…..Han är rolig prinsen! 

Jag åkte härifrån lite innan 19, det var TUFFT att gå iväg……men pappa och jag tog beslutet att jag skulle sova hemma med brorsan så att han få sin vardag. Han var på ett strålande humör och så NÖJD med sin vistelse hos mormor och morfar, skönt!

Han och jag tände en brasa då det var lite ruggit när ingen varit i huset på några dagar. Sen la vi oss och läste en Bamsetidning. Han hade mycket att fundera över och somnade inte förrän 22 lille prinsen…..

4 thoughts on “Somnade gott….

  1. Hatar cancer! Hatar cancer! Hatar barncancer ännu mer! Vilken jäkla kamp. Själv sitter jag här med en neutropen flicka som sover oroligt bredvid mig. Fan vad man får vara med om. Så mycket kunskap vi har som vi inte hade velat få. Tusen kramar!

  2. Heja heja Maria! Så många heja-rop och tankar ni och alla runt Meja sände till henne nu önskar jag du kan känna alla heja-tankar jag och många andra sänder till DIG Maria! Det och varmaste av kramar!

Kommentera

