Dagbokens sista sidor

Dagbok nummer 4’s sista sidor kan ni läsa nedan…….känns konstigt att de är slut.

Vi hörs snart igen. Skrivandet är en för stor del av mig för att jag ska kunna sluta och kontakten med er alla likaså.

Snart dags för ett av Filles älsklingsprogram här, en ledtråd; ”Vart är vi på väg…..”

 

Torsdag 28 november 2013

Brorsan till sömntuta – eller tvärtom kanske det heter……han sov till 9.30. En timme innan han satt han upp och pratade, men sa sig sen TVÄRS över vår säng och somnade om. Vid 11 åt vi frukost och mitt i den kom förskolechefen med en ENORM nalle till Filip och en fin blomma till oss. Hon pratade om förskolan med Filip och sa att han är så VÄLKOMMEN närhelst han vill. Vill han komma mitt på dagen gör han det, vill han vara där en kortis bara gör han det, vill han ha med oss gör han det – skönt att vi har världens bästa förskola! Imorgon kommer ett utskick göras till alla föräldrar angående att du blivit en ängel. Givetvis efter vårat godkännande, men det är ju ingen hemlighet Meja…Vi har varit otroligt öppna ju från dag ett du blev sjuk.

Mormor och morfar kom hit runt 12 och en halvtimme senare åkte pappa och jag till ”rum för avsked” för att få se dig igen. Jag var lite orolig inför detta mötet måste jag säga – men direkt när jag såg dig så kändes det bara FINT. Du såg ut precis som när vi lämnade dig på IVA. Hello Kitty lakanet låg över dig även nu. Du var KALL såklart, vi vet ju hur det går till på ett bårhus…….men du värmdes snart upp av våra händer. Vi tände ljus för dig och pappa läste dina pixiböcker. Vi satt hos dig en timme – vår fina VACKRA dotter, den här situationen ska INGA föräldrar hamna i. Vi grät och grät därinne – det görs å ONT älskling att du inte är hos oss, att du ALDRIG kommer tillbaka!?

Vi bokade tid med prästen för möte på tisdag, då vi ska börja se över din begravning…….vi är överens om en sak och det är att det ska vara en LJUS fin tillställning………

När vi lämnade dig, så åkte vi upp till våning 6. Var aldrig inne på iva, utan i föräldrarummet. Där träffade vi vår iva-läkare, en av läkarna från avdelningen och barnsköterskan som var med efter att du dog. Satt och pratade om dygnen som gått och om dagarna där innan. De undrade om vi hade några medicinska frågor – om det är något vi undrar över, men det har vi inte. Det är en sådan trygghet att veta att de gjort allt och lite till……..det tillsammans med att vi vet att DU och vi gjort allt, att det inte finns något vi ångrar vi sa till dig – eller INTE sa för den delen……….att vi var hos dig bägge två när du somnade in. Att brorsan var här före och efter, att mormor och morfar var här……Det finns liksom inget ”extra” som skaver – vilket känns skönt. Det kommer vara nog tufft med all sorg och saknad……

Vi fick ditt hand – och fotavtryck i gips. De på lekterapin har koll, de låg på ett lila silkespapper…….

På vägen hem från sjukhuset, åkte vi till ica för att handla någon middag. Det blev en smörgåstårta, det var det enda vi var sugna på……Så åt vi med mormor, morfar och Filip.

(här tar dagboken slut………dagen avslutades ej helt och längre ”kom jag inte”…..)

13 thoughts on “Dagbokens sista sidor

  1. Tack för allt ni delat med oss här ute… Det här är utan tvekan den finaste, sorgligaste, ärligaste o mest kärleksfulls blogg jag läst nånsin! Så gripande på så många sätt. Hoppas i mitt stilla sinne att vi får fortsätta höra från er då o då..
    O fina Meja.. Vad ska jag säga när allt känns för fjuttigt…❤️

    • Tack snälla för dina fina ord💜
      Jag kommer fortsätta här, det är ju min Meja-stund…..
      Inga ord finns att Meja, och andra oskyldiga fina barn dör- det har jag skrivit så många gånger…..men att man vågar säga/skriva NÅGOT värmer enormt-så återigen TACK💜

  2. Meja 💗är helt övertygad om det skulle tändas en stjärna varje gång någon tänker på dig så skulle natten vara ljusare än dagen 💗✨✨✨ finaste du!

    Kramar 💗

  3. Hej!
    Ville bara kika in och berätta för dig att min insamling till lekterapin på vårt lasarett nu är klar.
    Julskyltningen är nu över och tillsammans samlade vår underbara by in 3640kr!
    Tack för er öppenhet som får mig att vilja göra skillnad – på det sätt jag kan!💜
    Kram Annica

  4. Har läst din blogg sen tidigt i våras, gråtit , skrattat, och njutit av er fantastiska familj. Nu känner jag med er, lider och gråter över den enorma orättvisa världen visat er. Mina tjejer är nu 18 och 14 år gamla, och oron har liksom förändrats med åren, aldrig blivit så som ni utsatts för , men all annan oro som hör ens barns uppväxt till. Jag vill tacka dig för din enorma närvaro och ärlighet, som hjälpt mig att uppskatta det jag har så mycket mer. Din familj är något utöver det vanliga och det fick eran Meja att kämpa allt hon hade. Ta hand om eran fantastiska kille och jag önskar er allt gott!! Kramar från en berörd mamma!!!

  5. Ja ni finns i mina tankar dagligen fast vi inte känner varann.köpte julkort häromdagen.visste inte vad jag skulle ta när jag fick syn på asken o meja for genom mitt huvud.det var fina hundvalpar på korten men det som fick mig o ta den var att för från varje ask gick en del av pengarna till barncancerfonden./linda

  6. Även om jag vetat hela tiden hur det skulle sluta, så säger jag som många andra att jag in i det sista höll tummarna stenhårt att det skulle gå vägen.. Konstig känsla! Tack för att ni delat med er:) Ska bli roligt att få fortsätta följa er i den nya vardagen. Visst skulle M& F’s pappa cykla för barncancerfonden? Kram till hela familjen!!!!

  7. Er dagbok är det finaste, sorgligaste, modigaste, öppnaste, jag någonsin läst, jag är övertygad att det hjälper många människor på flera sätt. Jag tänker på er alla och hoppas ni fortsätter hålla fast vid varandra på ert fina sätt. Kram från en läsare.

  8. Finaste lilla ängla Meja.. Finaste Familjen Alphov! TACK för att ni ger mig perspektiv och för er fantastiska förmåga att dela med er av ert liv. Kärlek och styrkekramar ❤️

Kommentera

