Dessa syskon……

I helgen hade jag förmånen att få filosofera och busa med en Ines. Igår blev hon 2 år och 9 månader. Meja var, som ni vet, 2 år, 9 månader och 14 dagar när hon dog. Meja var ingen vanlig tjej, tyvärr är inte Ines det heller. Hon är lillasyster till Isabel som dog i samma otäcka sjukdom som vår prinsessa (då bara några månader äldre än Meja). Ines har aldrig träffat sin syster. Men hon pratar som om hon gjort det. Det värmer mitt hjärta, hur ska det då inte värma mamma Petras hjärta? (Och storasysters och pappas hjärta såklart…..)

När vi satt och snackade, Ines och jag – så tog jag upp min telefon för att se hur mycket klockan var. Hon såg då min bakgrundsbild – en bild när Meja sitter och kramar en Pippi-docka. ”Kolla, där är Pippi”. Så frågade hon vem det var och jag berättade att hon heter Meja och att hon hade samma sjukdom som storasyster Isabel. Så ville hon se fler kort och vi satt och bläddrade bland mina bilder. Ett kort på Fille och Meja i en sjukhussäng kom upp ”Där är de på sjukhuset” sa lilla Ines då. Hugg i hjärtat. En sådan liten guldlock ska inte veta hur det ser ut på ett sjukhus…….men för henne är storasyster ”mycket sjukhus”. ”Isabel finns inte mer, hon är död. Hon hade cancer”………Finaste Ines – önskar av hela mitt hjärta att du inte visste vad cancer och död är……Finaste mamma Petra, önskar av hela mitt hjärta att du och jag inte delade det vi gör…..

Samma dag som detta härliga, men jobbiga möte ägde rum så frågade Fille mig vad en tumör är. Den frågan kommer då och då, precis som frågan varför Meja fick leukemi, varför hon dog……Förklarade för honom att ”Meja hade elakingar i blodet. Men elakingar kan också bilda en form av klump och det är en tumör”. Han sa då ”Meja hade inga elakingar i blodet. Meja hade jävlar, helvetes jävlar i blodet……”. Har sagt det förr, i vår familj får vi lov att svära åt cancer. Hur mycket som helst…….

IMG_0245

Guldlock och jag

8 thoughts on “Dessa syskon……

  1. Är så glad att du fortsätter skriva Maria. Det blev så tomt när dagboken tog slut. Underbar bild! Styrkekramar 💜

Kommentera

