Filips Mejadag

I lördags hade Filip en riktig Mejadag. När han och jag satt och åt lunch, så sa han ”Mamma, jag SAKNAR verkligen Meja. Det är så svårt att förstå att hon är död. Det var så roligt att ha en lillasyster”. Så pratade vi en stund om hur mycket vi saknar henne och pratade endel om roliga och tokiga saker hon gjorde, de gjorde. Så fortsatte han ”Alltid när vi sitter här och äter, så sitter jag och tittar på fotona av Meja (inramade foton står på en skänk som han ser från sin plats) – kan vi inte titta på lite filmer och kort på Meja? Jag gillar det……”. Så satt vi och tittade på massa bilder och foton och vi tittade på en film säkert 20 gånger där hon säger ”fôggel”, alltså fågel på värmländska. Hon rynkar näsa och ögon på ett så roligt sätt, så vi satt och skrattade tillsammans och tittade på prinsessan.

På sen eftermiddag var Fille på kalas – de var i en gympasal och lekte bland annat någon jagelek. ”Jag kände att det började gå lite långsamt men då hörde jag Meja ropa på mig, så pratade jag med henne lite tyst och då kände jag att jag fick mer kraft”. Underbara storebror, det är så fint mitt i allt det sorgliga att hon är med honom på ett positivt sätt……..

Så när det var dags att sova, så sa han ”Nästa gång någon frågar om jag har något syskon så ska jag säga nej”. Varför, undrade vi då såklart. ”För att xx och xx säger att jag inte har någon lillasyster. De säger ”du har ju inte alls någon syster”…..”. Försökte förklara för honom att det är väldigt svårt för andra människor att förstå och sätta sig in i detta, både barn och vuxna och att vi inte får bli arga om någon säger så – utan förklara för dem att Filip VISST har en lillasyster och att Micke och jag VISST har två barn. Innan han somnade, var han åter på spåret att han har en lillasyster…….skönt. Mejis – du kommer alltid alltid vara med oss.

 

4 thoughts on “Filips Mejadag

  1. ”Det var så roligt att ha en lillasyster”. Det måste vara det finaste jag har läst. Och det sorgligaste. Han är så fin, er Filip.
    Kramar till er, som kämpar så och försöker få vardagen att rulla igen.

  2. Saknar att dagligen läsa dig blogg Maria, känns fel att skriva men så är det 💜 Den gav /ger mig perspektiv på livet och min vardag! Är ofta inne och kikar ”hoppas hon har skrivit något idag” 😘 Fina Filip så klart han har en lillasyster! Tänker på er dagligen när vi tänder vår ”Meja-lykta” Styrkekramar Carina

  3. Jag saknar också bloggen jättemycket och att lösa om Meja och er varje dag. Är också inne gör varje dag för att förhoppningsvis få veta lite hur ni har det och hur det går för Filip. Stor kram till er.

Kommentera

