Meja ska inte ha dött förgäves

Så många gånger jag tänkt, sagt och skrivit dessa ord; Meja ska INTE ha dött förgäves….Det finns INGET som är okej med att hon togs ifrån oss, kommer aldrig någonsin acceptera det som ni vet – men nu när det är som det är så ska hennes död ”göra skillnad”. Och det vet jag att den gjort, vilket känns bra och gör mitt hjärta varmt. Det gör också att hon lever vidare. Här, innanför våra väggar och i våra hjärtan, kommer hon alltid vara levande- men för omvärlden kommer hon försvinna längre och längre bort, så är det ju. Med omvärlden menar jag inte allt och alla såklart, men jag tror ni förstår hur jag menar. Så det är som sagt var både så fint att veta att vår historia hjälper människor på olika vis, både kända och okända. Och så, för vår del, är det bevis på att hon är levande på olika vis – det hjälper mig och oss att leva livet UTAN.

När Meja dog fick vi fantastiskt många fina blommor, är tacksam för varje ”kvist” som kom. Men det är omtanken därefter som verkligen känns i hjärtat om ni förstår!? Vetskapen att hon inte glömts bort, att människor inte tror att ”allt är bra nu” när det gått en tid. Detta kommer ju inte gå över. Aldrig någonsin. Vi lever och har det bra, vi gör många roliga saker och skrattar mycket – men det kommer aldrig aldrig någonsin mer bli som det var.

Pust, ju längre tid det går mellan blogginläggen desto svårare har jag att hitta orden och formulera mig…..men jag gör nu som ”då”, när jag hade flytet – jag lägger inte kraft på att skriva snyggt, jag vräker bara ur mig…..

Så vilka är då dessa ”bevis” på att vår älskade unge inte gick igenom och dessutom förlorade denna kamp förgäves?! Ett är att nedanstående teckning gjorts;

FullSizeRenderNi ser vilka det är?! Meja med sina stora, pigga ögon som var fulla i bus. Hennes två tofsar. Hennes älskade nappis. Hennes gummiankor (märkliga ”gosedjur” jag vet….). Micke, Filip och jag. En massa hjärtan. Det är inte jag som är konstnären. Fråga Fille, Micke och all personal på avd 322……(ni som läst bloggen vet att Micke var konstnären i vilket rum vi än bodde, hur han målade så fint på whiteboarden!). Bilden fick jag av en sköterska som jobbar på avdelningen och nu läser halvtid för att bli barnsjuksköterska. De fick i uppgift att måla en bild ”varför de vill bli barnsjuksköterskor”. Hon beskrev konstverket för sin lärare och kursare med orden; ”Denna fantastiska lilla tjej som är och förbli min första kärlek på jobbet. Hur jag ständigt återkommer till hennes mod och hur fantastiskt hon och hennes familj bemästrade detta allra svåraste……Hur hon, och familjen, alltid finns med mig ❤ .”

Såklart att denna underbara underbara sköterska och numera vän hade läst vidare ändå – men det går inte i ord att beskriva hur rörande det är att veta att Meja är med henne så starkt……

7 thoughts on “Meja ska inte ha dött förgäves

  1. Så fint!!! Måste kännas jättebra! Vi kände ju inte varann så väl men Meja är med mig de flesta dagar på min arm med sitt fina lila armband! Barnen på jobbet Frågar mig då och då varför jag alltid har det armbandet, och då svarar jag att det är Mejas armband och att hon påminner mig om att njuta av de små sakerna i vardagen som ger mig lycka! För några barn, när tillfället har varit rätt, så har jag också förklarat vem Meja är och vad som hänt henne! Så på så sätt Är hon med även mig och hennes historia berättas och sprider kunskap om denna hemska orättvisa sjukdom! All heder åt er också som kämpar vidare i hennes anda!!!💜💜💜

    • Idag tycker jag bara att det är så orättvist att Meja inte är hos er och att ni pratar om saker som ”minns du när du var liten o hade napp o ankor”. Usch o fy för denna otäcka sjukdom!!

Kommentera

